تاریخچه شرکت خودروسازی بی ام و
بیستم اردیبهشت
|
1 نظر
نوشته شده توسط : زهرا پروانه 1

«بی ام و» مخفف عبارت (Bayerische Motoren Werke AG) می‌باشد. یک شرکت به نام در زمینه خودروسازی که در کشور آلمان فعالیت می‎کند و از سال 1916 تاسیس شده است. موسس این شرکت بزرگ شخصی به نام فرانتس یوزف پوپ بود. تولیدات این شرکت، خودرو و موتورسیکلت است که از پرطرفدارترین محصولات در جهان را ارائه می‌دهد. برند BMW یکی از بهترین برندهای خودروسازی جهان است که برخی محصولات آن در دسته خودروهای لوکس قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید با یکی از غول‌های خوودروسازی دنیا آشنا شوید، با این مقاله Carech همراه باشید. همچنین خوب است بدانید که در صورت علاقه‌ به خودروهای لوکس، می توانید از سایت ما انواع این خودروها را با قیمتی مناسب خریداری نمایید.

bmw history

آغاز فعالیت شرکت خودرو سازی بی ام و چگونه بود؟

شروع فعالیت‌های این شرکت مشهور در جهان با تولید قطعات موتور هواپیما بود که 12 سال به درازا کشید. زیرا موسس آن علاقه زیادی به مهندسی هواپیما داشت و به همین دلیل ابتدا علاقه خود را دنبال کرد. در نهایت با شرکت «بی اف و» ادغام شد و شرکت «بی ام و» کنونی شکل گرفت. این شرکت جدید نیز به کار تولید قطعات هواپیما ادامه داد.
شرکت بی ام و شرکت «بی ام و» سرانجام در سال 1928 یک شرکت تولید کننده موتورسیکلت کوچک که «فابریک آیسناخ» نام داشت به مالکیت شرکت ب ام و درآمد. در این شرکت خودروهای ابتدایی تولید می‌شد که بعد از خریداری توسط ب ام و، خودرو دیکسی که از محصولات سابق شرکت فابریک آیسناخ بود، به روز شد و با نام «ب ام و دیکسی3» وارد بازار شد.
این خودرو، موتوری 4 سیلندری داشت که با قدرت 15 اسب بخار خود، می‌توانست به سرعت 75 کیلومتر در ساعت برسد. این موضوع برای محصولات ابتدایی آن زمان یک دستاورد شگفت انگیز بود. این خودرو برخلاف تصور مسئولان شرکت با استقبال فوق العاده‌ای روبرو شد.

bmw models

ورود بی ام و به مسابقات اتومبیل رانی

دو سال بعد با تغییرات اصلاحی که بر روی این خودرو انجام شد، استحکام و مقاومتش افزایش یافت. زیرا این تغییرات روی سیستم ترمز و بدنه خودرو انجام شده و باعث ورود آن به مسابقات اتومبیل رانی گردید. با شرکت در این مسابقات و به دست آوردن موفقیت‌های بسیار، بی ام و  مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت و فروش فوق العاده‌ای را تجربه کرد.
در آن زمان که حداکثر سرعت خودروها 40 کیلومتر در ساعت بود و خیلی از خودرو سازان آرزوی دست یابی به آن را داشتند دیکسی که محصول شرکت ب ام و بود، رکوردار سرعت شناخته می‌شد. این سرعت فوق العاده را در آن زمان، تنها در کمتر از 10 ثانیه بدست آورده بود و همین ویژگی بی‌نظیر، باعث پیروزی در مسابقات اتومیبل رانی می‌شد. موفقیت بی ام و در ساخت خودروهای فوق العاده پایان نیافت و تنها سه سال بعد بی ام دبلیو 303 با موتوری 6 سیلندری را وارد بازار کرد. قدرت موتور آن 30 اسب بخار بود و سرعت آن نیز 100 کیلومتر در ساعت که در تاریخ تولیدات این شرکت برای اولین بار اتفاق می‌افتاد. این خودرو نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت و فروش بالایی داشت اما می‌توان گفت که فروش آن به اندازه مدل بی او دیکسی نبود.

شرکت ب ام و روز به روز موفقیت های بیشتری به دست می‌آورد و بعد از آن خودروهای 315 و 319 را روانه بازار کرد که سرعت آن‌ها به حدود 150 کیلومتر در ساعت می‌رسید. با وارد شدن این خودروها بیش از قبل نام شرکت ب ام دبلیو بر سر زبان‌ها افتاد و به عنوان تولید کننده لوکس‌ترین خودروها در جهان شناخته شد. با این که این شرکت از ابتدا موفقیت‌های چشمگیری داشته است اما مانند شرکت‌های دیگر، شکست ها و روزهای فرود نیز داشته است. شما چقدر با تولیدات BMW و ویژگی‎های آن‌ها آشنا هستید؟ نظر خودتان را با ما در میان بگذارید.

 

با گرانترین خودروهای لوکس در ایران بیشتر آشنا شوید...

bmw cars

فراز و نشیب‌های شرکت بی ام و

در زمان جنگ جهانی دوم روزهای سخت این شرکت معروف فرا رسید. می‌توان گفت اکثر تولیدات این شرکت تا زمان جنگ جهانی دوم در زمینه خودرو و موتورسیکلت بود. با وجود مخالفت بیشتر اعضای شرکت تولید اتومبیل متوقف شد و بار دیگر سازندگان این شرکت به تولید موتور هواپیما رو آوردند و این در حالی بود که تولید موتورسیکلت همچنان ادامه داشت.
در زمان جنگ، کارخانه ب ام دبلیو بمباران شد و بخش اتومبیل‌سازی دچار خسارات بسیاری شد. بعد از جنگ یعنی در سال 1945 شرکت ب ام و ساخت و تولید اتومیبل را از سر گرفت اما به دلیل مشکلات مالی ناشی از بمباران و همچنین کمبود تقاضا برای خودروهای ب ام و، با مشکلات مالی دو چندانی روبرو شد.

آشنایی با شرکت بی ام وکمبود تقاضای خودرو در این شرکت به این دلیل بود که کشور با ویرانی‌های زیادی روبرو شده بود و طرفدار خودروهای لوکس با شرکت بی ام و آشنا نبودند. در این زمان شرکت ب ام و بر سر دوراهی توقف یا ادامه راه ماند و مجبور بود یکی از این دو راه را انتخاب کند. در نهایت ادامه راه را برگزیدند اما با شرایط جدید و اوضاع کشور، آن‌ها تصمیم گرفتند که خودروی ارزان قیمت نیز تولید کنند تا دوباره با کمبود تقاضا روبرو نشوند. از این رو حق تولید خودروی کوچک ایتالیایی را خریداری کردند. این خودروی کوچک و ارزان قیمت «ایزوایستا» نام داشت.
همین تصمیم باعث شد روزهای خوب شرکت ب ام دبلیو از راه برسد و بعد از هفت سال مشکلات مالی از خطر ورشکستگی نجات پیدا کند. بعد از پشت سر گذاشتن بحران، سازندگان ب ام دبلیو، دوباره به فکر ارتقا سطح کیفی تولیداتشان افتادند. برای این منظور اقدام به خریدن کارخانه «هانس گلس» کردند و با این کار به دانش تولید تسمه تایم دست پیدا کردند. شرکت ب ام دبلیو همچنین گروه «روور» را به مالکیت خود درآورد که شامل برندهای روور، لندروور و ام جی بود. اما با این کار باز هم شرکت با خسارات زیادی مواجه شد. اما ناامید نشد و باز هم در جهت جبران خسارت تلاش کرد. در سال 2000 امتیاز برندهای خود را برای فروش گذاشت و اقدام به خرید امتیاز تولید رولزرویس کرد و مالک کارخانه آن شد.

بی ام دبلیو، با شعار و لوگوی منحصر به فرد

BMW از گذشته تا به امروز چندین شعار داشته است که همگی بر بی رقیب بودن این شرکت خودروسازی اشاره دارند. در زیر شعارهای آن را برای شما آورده‌ایم:
•    نهایت یک خودرو (The Ultimate Driving Machine)
•    بی ام دبلیو یعنی لذت (Joy is BMW)
•    لذت بی‌نهایت رانندگی (Sheer Driving Pleasure)
لوگوی BMW هم تا به امروز که شکل سه بعدی آن آماده شده، نماد حرکت پره های هواپیما در آسمان آبی است. یک لوگوی چهارخانه سفید و آبی که باعث شهرت بسیار زیاد این شرکت خودروسازی شده است.
همچنین خوب است بدانید که حروف نام بی ام دبلیو برگرفته از عبارت (Bayerische Motoren Werke) است که به «صنایع موتوری بایرن» اشاره دارد. شرکت خودروسازی آلمانی که ریشه ساخت بی ام و به آن باز می‌گردد.

ب ام و در یک نگاه کلی

شرکت ب ام و با وجود فراز و نشیب‌های بسیاری که در مسیر تولید داشته است همواره در مسیر موفقیت تلاش کرده و تا کنون توانسته بیش از 300 مدل خودروی متنوع، پر قدرت و لوکس را طراحی و تولید کرده است که همواره با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است. به طوری که برخی مهندسان عقیده دارند اولین خودروی این شرکت یعنی دیکسی 3 هنوز هم یک شاهکار است.
و اما امروزه برند ب ام و یکی از معروف‌ترین برندها در سطح جهان و همچنین خودروی ملی کشور خود شده است. محصولات این شرکت از پرطرفدارترین خودروها در تمام دنیا هستند. می‌توان گفت محصولاتش را با عنوان لوکس و قدرتمند می‌شناسند و در کشورهای دیگر از خودروهای گران قیمت و اشرافی محسوب می‌شوند. تمام خودروهای شرکت ب ام دبلیو دارای طراحی ظاهری جذاب و گیرا و طراحی داخلی راحت و ایمن هستند. همچنین موتور قوی و قدرتمند آن‌ها باعث شده یکی از بهترین و برترین شرکت‌های دنیا به شمار رود که خریداری محصولاتش رویای هر کسی است.
شرکت معروف و پرطرفدار ب ام و نه تنها در زمینه طراحی و تولید خودروهای لوکس و موتورسیکلت و پیشرانه فعالیت می‌کرد بلکه در طراحی داخلی هواپیما و قطار نیز می‌کوشید، به همین خاطر بود که توانست جزو بهترین ها باشد.
به طور مثال قسمت‌های ویژه هواپیماهای خطوط هوایی سنگاپور توسط ب ام و طراحی شده است. از سال 2010 تاکنون با سرمایه گذاری قابل توجه به طراحی و تولید خودروهای برقی و هیبرید روی آورده است. این سرمایه گذاری منجر به طراحی و تولید خودروهای ب ام و سری i شد که هم اکنون دو مدل i3  و i8 از تولیدات آن هستند.
می‌توان گفت بعد از گذشت یک قرن تجربه طراحی و تولید خودروهای لوکس،قدرتمند و منحصر به فرد، شرکت ب ام و  یا همان ب ام و، یکی از پرطرفدارترین برندهای خودرو و موتورسیکلت را تولید می‌کند که کارخانه‌های آن در بیش از 14 کشور دنیا ساخته شده و خط تولید و مونتاژ محصولات باواریا راه اندازی شده است.

نام BMW مخفف Bayerische Motoren Werke GmbH است .این نام به شركتی آلمانی در ایالت بایرن باز می گردد که طیف گسترده ای از موتور خودرو را برای کاربردهای گوناگون تولید می کرد.
از سال 1913 این شرکت اقدام به تولید موتور هواپیما کرد و در طول جنگ جهانی اول،Rapp Motorenwerke BMW  نیروی هوایی امپراتوری آلمان را به لحاظ موتور هواپیما تأمین می کرد. در آن زمان، اتومبیل هنوز جزو تولیدات اصلی این شرکت نبود. اغلب افراد نیز به طور معمول از قطار برای پیمودن مسافت های طولانی استفاده می کردند.
Rapp Motorenwerke متخصص موتورهای هواپیماهای نظامی بود. «گوستاو اوتو» موتورهای Rapp-Motorenwerke را در هواپیماها نصب می کرد. گوستاو اتو بنیانگذار شرکت، نقش مهمی در تاریخ BMW ایفا کرده است.
عکس زیر تولید کمپرسورهای ترمز در سال 1947 را نشان می دهد.

کپمرسور

دفتر مرکزی Rapp Motorenwerke در پایتخت باواریا، مونیخ قرار داشت. زمانی که کارخانه  گوستاو اتو، تولید کننده موتورهای هواپیما در سال 1916 ورشکست شد، به Bayerische Flugzeugwerke AG (BFW) تبدیل شد. چندی بعد ، Rapp نام شرکت خود را نیز تغییر داد و در سال 1917 ، این شرکت با نام Bayerische Motoren Werke GmbH به شهرت رسید و با نام مختصر شده BMW فعالیت خود را از سر گرفت.

در آگوست 1918 شرکت Bayerische Motoren Werke GmbH یا همان BMW به یک شرکت از نوع سهامی تبدیل شد. در پایان جنگ جهانی اول این شرکت ساخت موتورهای هواپیما را متوقف كرد، زیرا معاهده ورسای، آلمان را از ساخت آن ها منع كرده بود. بنابراین BMW تمرکز خود را بر تولید ترمزهای راه آهن و موتورهای داخلی تغییر داد. این موفقیت آنچنان چشمگیر بود که شرکت ترمز Knorr-Bremse AG مستقر در برلین بیشترین مالکیت BMW را در سال 1920 به دست گرفت و شرکت ادغام شده را به مونیخ منتقل کرد. Bayerische Motoren Werke GmbH به عنوان یک شرکت مستقل به طور موقت از صحنه ناپدید شد؛ البته نه برای مدت طولانی.

سهامدار عمده و پیشگام ساخت موتورهای هواپیما، کامیلو کاستگلیونی بود که حق و حقوق نام BMW را همراه با ساخت موتور به Bayerische Flugzeugwerke (BFW) منتقل کرد. در زیر تصویر این سهامدار تاثیر گذار را می بینید.

در سال 1922، کامیلو کاستگلیونی سهامدار اصلی شرکت Knorr-Bremse AG  محسوب می شد. او امتیاز شرکت BMW را خرید و عملیات ساخت موتور را به همراه کارمندان شرکت بر عهده گرفت و همه چیز را به BFW (Bayerische Flugzeugwerke AG ) منتقل کرد.
در همان سال، این شرکت به ساختمان های کارخانه BFW در Lerchenauer Strasse نقل مکان کرد و نام خود را به Bayerische Motoren Werke AG تغییر داد. و اینگونه بود که نام BMW برای دومین بار به ثبت تجاری رسید.
همه اینها بدان معنی است که BMW AG جانشین قانونی BFW است. دفتر مرکزی شرکت و کارخانه اصلی گروه BMW هنوز هم در سایت سابق BFW در میلبرتشوفن ، مونیخ قرار دارد. از طرفی سازندگان هواپیما به BMW AG وصیت كرده بودند که  تاریخ تاسیس BFW 7  یعنی ماه مارس 1916، به عنوان روز تولد رسمی BMW در نظر گرفته شود.
اولین موتور سیکلت BMW  تحت عنوان R 32 ، در سال 1923 وارد بازار شد و در سال 1933، BMW 303 ، اولین اتومبیل کاملاً جدید و خود ساخته این شرکت وارد بازار شد. BMW AG در پایان جنگ جهانی دوم تولید موتورهای هواپیما را متوقف کرد.

در آخر سوالات متداول رو باهم بررسی میکنیم.

بی ام و ساخت کدام کشور است؟
بی ام و یکی از برترین شرکت‌های خودروسازی دنیا است که در کشور آلمان قرار دارد و دفتر مرکزی آن در شهر مونیخ قرار دارد.
موسس کمپانی بی ام و کیست؟
کمپانی بی ام و BMW توسط فردی به نام فرانتس جوزف پوپ بنیان گذاری شد و مالک شرکت‌های رولز رویس و مینی است. امروز اکثر سهام این شرکت در اختیار خانواده کواندت است.
تاریخ تاسیس شرکت بی ام و
شرکت بی ام و در سال 1916 تاسیس شد و تا سال 1945 این شرکت در حوزه تولید موتور هواپیما نیز فعالیت داشت.

 

 

نظرات

برای ثبت نظر همیشگی وارد شوید.
نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظر شما