تاریخچه برند خودروسازی مازراتی ایتالیا
ششم آبان
|
0 نظر
نوشته شده توسط : حسن میرزایی

مازراتی کمپانی نام آوازه ایتالیایی که در حوزه تولید خودروهای لوکس به شهرت جهانی رسیده است در یکم دسامبر 1914 درشهر بولونیا توسط برادران مازراتی بیندو، آلفیری، اتوره، کارلو و ارنستو راه اندازی شد و شروع به فعالیت خود در زمینه طراحی و ساخت خودرو کرد. این شرکت از سال 1993 به کمپانی فیات تعلق دارد و کارخانه و شرکت اصلی آن هم در شهر مودنا واقع شده است. شرکت مازراتی همیشه در زیر مجموعه  فراری در ساختار فیات فعالیت می کرد اما چند وقتی است که در کنار آلفا رومئو خودروهای اسپورت کمپانی فیات را تولید می¬نمایند

 شروع برند مازراتی


برادران مازراتی در ابتدا، فعالیت خود را در شرکت اتومبیل سازی دیاتو شروع کردند. خودروهای تولید شده توسط آن‌ها به صورت 2 لیتری طراحی شده بود و توانست قهرمان مسابقه‌های اتومبیل‌رانی گرند پریکس شود اما این شادی برای برادران مازراتی زیاد دوام نیاورد و در سال 1926 دیاتو خط تولید  خودروهای مسابقاتی خود را بست و این تلنگری برای برادران مازراتی شد که به شرکت تازه تاسیس خود توجه بیشتری کنند. در شروع فعالیت این شرکت بر روی خودروهای مسابقه ای 4 و 6 و 8 و 16 سیلندر بود که در مسابقات اتومبیل رانی هم برای آن ها موفقیت و شهرت زیادی کسب کرد.

فراز و فرودهای برند مازراتی و چالش‌ها


مازراتی برای رسیدن به چنین جایگاهی فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است، اولین چالش این برادران زمانی اتفاق افتاد که آلفیری مازراتی برادر بزرگتر در سال 1932 درگذشت و به دنبال آن کارلو هم از برادرانش جدا شد اما سه برادر دیگر اتحاد خود را حفظ کردند و این اتحاد تا 5 سال بعد از آن هم ادامه داشت. 5 سال بعد سه برادر مازراتی سهام خود از شرکت را واگذار کردند اما همچنان به کار مهندسی خود در رابطه با تولید خودرو برای سهامدار جدید یا همان شرکت آدولفو اورسی مشغول بودند. مازراتی در این دوره نیز مشغول به تولید اتومبیل های مسابقه بود.

سال 1939 و 1940 دوراج اوج مازراتی بود که حتی توانست در برابر بزرگ ترین خودروسازهای آلمانی نیز همچون آتو یونیون و مرسدس بنز قد علم کند و موفقیت های بسیار زیادی را کسب نماید. مازراتی سی تی اف 8 از موفق ترین خودروهای این کمپانی در آن دوران بود که قهرمانی مسابقه گرند پریکس را نیز کسب کرد.
جنگ جهانی دوم تغییر بزرگی در تاریخ شرکت مازراتی ایجاد کرد، مازراتی هم همچون دیگر خودروسازها به تولید ماشین های جنگی مشغول شد و برای رهبر آن دوران ایتالیا، وی 16 را تولید کرد. بعد از اتمام جنگ شرکت دوباره به روال قبل برگشت و تولیدات عادی خود را از سر گرفت و خودرو آی6 را روانه بازار کرد.

بعدها کمپانی مازراتی متخصصان زیادی را جذب کرد و تمرکز خود را بر روی تولید اتومبیلهای مسابقه گذاشت. البته این دلیلی بر بستن خط تولید دیگر خودروها نشد و همراه با آن‌ها خودروهایی نظیر 4 سی ال تی و 8 سی ال تی را در بازار عرضه کرد. در همین دوران بود که مازراتی 6 جی اس را هم تولید کرد این اتومبیل توانست به معروف ترین خودرو مازراتی در آن دوران تبدیل شود. مازراتی با اتومبیل 250 اف خود در سال 1957 نیز سری در سرها درآورد و این خودرو باعث موفقیت زیادی برای مازراتی شد.

بعد از سال 1957 بود که مازراتی تمرکز خود را بر روی ساخت خودروهایی در کلاس های دیگر معطوف کرد و تولیدات خود در زمینه اتومبیل‌های مسابقه را کمتر کرد. در این دوران اولین خودرو 6 سیلندر این شرکت با بدنه آلومینومی تولید شد و مازراتی 3500 نام گرفت و یک سال بعد از آن با اندک تغییرات در موتور آن نمونه 8 سیلندر آن هم به اسم مازراتی 5000 جی تی روانه بازار شد.
بعدها مازراتی خودرو سبرینگ خود را تولید کرد که رونمایی آن در سال 1962 اتفاق افتاد و درست یک سال بعد از آن مازراتی از خودرو کوپه میسترال خود که توسط پیترو فروا رونمایی کرد و در سال 1964 نمونه اسپایدر آن راهی بازار شد.

مازراتی همچنان به صورت صعودی در حال پیشرفت بود و در سال 1963 طراح مشهور این کمپانی پیترو فروا اولین خودرو 4 در مازراتی را طراحی کرد و مازراتی کواتروپورو نام گرفت و 4 سال بعد از آن نیز در سال 1967   مازراتی گیبلی با دو صندلی طراحی شد.

اولین خودروی تولیدی مازراتی


اولین خودروی تولیدی مازراتی اتومبیل مسابقه¬ای بود که به صورت 4 و 6 و 8 و 16 سیلندر طراحی شد.آلفیری برادر بزرگتر با این خودرو در مسابقات تارگا فلوریو  شرکت کرد و توانست مقام اول را در سال 1926 کسب نماید. بعدها مازراتی خودروهایی با موتور قویتر و طراحی ظاهری  جذاب‌تر تولید کرد و امروزه به بزرگ‌ترین کمپانی تولید خودروهای لوکس تبدیل شده است و خودروهای تولید شده آن در لیست برترین ها قرار دارند.

 روند توسعه مازراتی از ابتدا تاکنون


بعد از تاسیس این شرکت توسط برادران مازراتی پیشرفت قابل توجهی در آن اتفاق افتاد اما شاید بتوان گفت اوج پیشرفت آن‌ها زمانی بود که این شرکت به مالکیت آدولفو اورسی درآمد. در سال 1968 این شرکت فروخته شد و خریدار آن یک شرکت فرانوسی به نام سیتروئن بود و نام مازراتی به مازراتی ایندی تغییر کرد، در این دوران خودروهای زیادی از مازراتی همچون مازراتی کمسن و مازراتی مراک طراحی و تولید شد که به تولید انبوه نیز رسید.

در سال 1957 شرکت سیتروئن با شرکت پژو ادغام شد و تصمیم بر این شد که شرکت مازراتی واگذار شود و خریدار آن کسی نبود جز شرکت بنلی که خود زیر مجموعه دتوماسو بود. اولین خودرو تولید شده مازراتی در این دوران که متعلق به سال 1976 است، خودرو مازراتی کیالامی بود. در سال 1980 تغییرات بزرگی در طراحی و ساخت خودروهای مازراتی به وجود آمد که بیشتر آن متعلق به موتور خودرو بود و همچنین قیمت فروش آن نیز کاسته شد. خودروهای مازراتی کایف و مازراتی بای توربو از نخستین خودروها بعد از این تغییرات بودند.
در سال 1990 قسمتی از سهام این شرکت توسط کمپانی کرایسلر خریداری شد و خودروهای مشارکتی دو شرکت کرایسلر و مازراتی نیز  با نام های مازراتی بارچتا و کرایسلر تی سی تولید شد و اما به تولید انبوه نرسید چرا که کرایسلر ورشکست شد.
بعد از ورشکستگی کرایسلر کمپانی فیات سهام این شرکت را خرید و به اختیار خود درآورد. این دوران را می‌توان انقلابی در تولیدات این شرکت دانست. در سال 1998 نخستین خودرو مازراتی زیر نظر فیات به نام مازراتی 3200 جی تی تولید شد و بعد از آن نیز نمونه¬های دیگری همچون مازراتی اسپایدر و مازراتی کوپه راهی بازار فروش خودرو شدند. مدل کوپه در سال 2002 به عنوان بهترین خودروی دنیا انتخاب شد و جرقه‌ای بود برای ساخت خودرو مازراتی گران توریزمو!
مازراتی در سال 1997 با فروش 50 درصد از سهام این شرکت به مالکیت فراری درآمد و بعد از آن هردو شرکت مازراتی و فراری تحت نظر فیات فعالیت خود را انجام دادند. همکاری مازراتی با فراری سبب شد تا محصولات هر دو این شرکت‌ها به عنوان لوکس‌ترین و البته محبوب‌ترین خودروها در سراسر جهان شناخته شوند و تولیدات آن‌ها نیز هر روز موفق تر عمل می کند.

 

نظرات

برای ثبت نظر همیشگی وارد شوید.
نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظر شما