مقایسه سوناتا و کیا اپتیما
نوزدهم آبان
|
0 نظر
نوشته شده توسط : حسن میرزایی

هرساله دو شرکت کره‌ای کیا موتور و هیوندای خودروهای زیادی را در سگمنت‌های مختلف راهی بازار می‌کنند. از حق نگذریم در ایران و خاورمیانه بازار موفقی دارند. اما آن‌طور که بایدوشاید راه خود را به اروپا و امریکا باز نکرده‌اند و هنوز هم این کشورها محصولات بومی خودشان را برتر می‌دانند. در مقابل ما قصد نقد و بررسی بازار ماشین را نداریم. می‌خواهیم در مورد دو مدل از بهترین و محبوب‌ترین سدان های بازار صحبت کنیم.
هر دوی این خودروها سدان متوسط و دیفرانسیل جلو هستند. به‌طورکلی برای ایرانیانی که قصد خرید ماشین‌های خارجی را دارند. میان این دو مدل، شک و شبهه زیادی به وجود می‌آید. قصد بررسی هر دوی این خودروها و طی کردن روندی مقایسه‌ای خواهیم داشت. در واقع مسئله خرید این ماشین‌ها از یک مرجع معتبر نیز اهمیت زیادی دارد. فروشگاه اینترنتی خودروهای لوکس وارداتی کارچ، در حال حاضر در یک اقدام جالب به شما اجازه سفارش اینترنتی ماشین‌ها را می‌دهد. یعنی کافی است که وارد وب‌سایت شده، به دسته‌بندی موردنظر بروید و یا این که اسم خودرو را جستجو کنید. در صورت موجود بودن این خودرو خیلی راحت می‌توانید آن را به‌صورت اینترنتی سفارش داده و پرداخت را انجام دهید.
در نهایت اگر در مورد هرکدام از مدل‌ها سؤالی داشته باشید، می‌توانید در بخش پشتیبانی آنلاین و یا تماس مستقیم به پاسخ مورد انتظار خود برسید.

بررسی ظاهری و داخلی

کیا اپتیما
بهتر است بحث را ببریم به سمت طراحی ظاهری این دو خودرو. در طراحی هیوندای سوناتا از یک مینیمال استاندارد استفاده شده است. اما واقعیتش را بخواهید هنوز هم نمای جلوی این خودرو مخالفان زیادی دارد. اگر خدایی نکرده این خودرو تصادف کند. یکی از سخت‌ترین کارها بازسازی دوباره ظاهر آن خواهد بود. به‌طورکلی در بخش پشتی، ما شباهت بیشتری میان کیا اپتیما و هیوندای سوناتا مشاهده می‌کنیم. در نگاه اول، کیا اپتیما شبیه به هیچ خودروی دیگری نیست. این یک امضای طراحی است. لوگوی کیا در میانه و بهره‌گیری از یک ردیف سفید و مشکی شطرنجی که با چراغ‌های جلو همسان شده است. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید کیا اپتیما کلیک کنید.


در واقع کیا، اپتیما را به یک ماشین منحصر به این برند با امضای یکتا و بی‌مانند تبدیل کرده است. درصورتی‌که در مورد هیوندای سوناتا این‌طور نیست. سعی شده از ظاهر خودروهای شرکت فورد و حتی سدان های آلمانی استفاده شود. پنجره‌های چندضلعی در بخش جلوی خودروی کیا و خطوط روی کاپوت که بریدگی آن‌ها از سوناتا کم تر است. همه این موارد نشان هدف‌گذاری شرکت کره‌ای برای بازارهای جهانی را می‌دهد. لازم به ذکر است که کیا اپتیما در حال حاضر یکی از پرفروش‌ترین‌های بازار وارداتی ایران است.
در طراحی داخلی هیوندای سوناتا کمی ضعیف‌تر عمل کرده است. جلوی داشبورد و بخش‌های مربوط به داخل درب کیفیت کمی دارد و مانند پلاستیک ماشین‌های ارزان‌قیمت است. فرمان البته ارگونومی خوبی دارد. در مقابل برادر ناتنی این خودرو، یعنی کیا اپتیما کمی یکنواخت‌تر و جذاب‌تر است. فیس لیفتی که روی این خودرو صورت‌گرفته است. داخل آن را نیز محکم‌تر وبی سروصدا تر کرده است. اما بازهم نسبت به خودروهای اروپایی بیش از حد ساده است. فرمان دی شکل این خودرو یک وجه تمایز نسبت به رقیب کره‌ای‌اش است.

 

مقایسه پیشرانه برادران کره‌ای محبوب بازار ایران

هیوندا سوناتا
مدلی که ما در این بررسی استفاده کرده‌ایم. بنزینی هستند. لازم به ذکر است که هیوندای سوناتا و کیا اپتیما در نسخه هیبریدی نیز موجود هستند. خوب اجازه دهید شروع کنیم. استفاده از پیشرانه 4 سیلندر خطی در هر دو خودرو با حجم 2.4 لیتر اولین وجه مشترک است.
پس از آن، توان تولید قدرت در خودروی اپتیما 172 و در مدل هیوندای سوناتا 171 است. 222 نیوتن متر گشتاور در مقابل 226 نیوتن متر در هیوندای سوناتا، حالا شباهت این خودروها را بیش از گذشته می‌کند. در ادامه بهره‌گیری از گیربکس باکیفیت کره‌ای 6 سرعت اتوماتیک و مصرف سوخت 8.1 لیتر در اپتیما و 8.5 لیتر در سوناتا موجب شده است که انتخاب بین این خودروها واقعاً سخت شود.
البته شتاب صفر تا صد کیا اپتیما 9.5 و سوناتا 0.4 ثانیه کم تر است. اختلاف سقف سرعت در این خودروها نیز واقعاً ناچیز است. در مدل هیوندای سوناتا 205 و در کیا اپتیما 508 کیلومتر بر ساعت است. به‌طورکلی هر دوی این خودروها برای بخش میانی بازار در نظر گرفته شده‌اند. پس انتظار موتور عجیب‌وغریب و حتی توان تولید گشتاور خیلی بالا را نداشته باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید هیوندا سوناتا کلیک کنید.

مشخصات ایمنی و آپشن‌ها 

به‌ طور کلی یکی از مهم‌ترین معجزه‌هایی که خودروهای کره‌ای در بازار به خلق کردند. استفاده از آپشن‌های زیاد در مدل‌های ارزان‌قیمت می‌باشد. هر دوی این خودروها از مشخصات و ویژگی‌های رفاهی نزدیک به هم و شبیه به هم استفاده می‌کنند. اما در مقابل کیا اپتیما یک سری خاصیت‌های انحصاری دارد که مختص به خود شرکت است. بهره‌گیری از سیستم‌های پخش موسیقی بی‌نظیر، امکان کروز کنترل تطبیق‌پذیر، رادار تغییر خط، رادار نقطه کور و رادار جلوگیری از تصادف باعث شده است که کیا در این بخش پیشتاز باشد. درصورتی‌که اگر قصد خرید هیوندای سوناتا را داشته باشید باید بدانید که به نسبت کیا اپتیما ماشین کم آپشن تری است.
بزرگ‌ترین سؤالی که مشتریان این دو خودرو را درگیر می‌کند. میزان امنیت و توان تحمل بدنه در برابر صدمات ناشی از تصادفات جاده‌ای است. خوب در این قسمت نیز ما نتوانستیم اختلافی پیدا کنیم. هر دوی این خودروها موفق شده‌اند جواز و گواهینامه 5 ستاره اروپا در تست‌های ایمنی را دریافت کنند. در واقع شرکت‌های کره‌ای ثابت کرده‌اند که می‌توانند پابه‌پای مدل‌های اروپایی و ژاپنی در بازارهای جهانی رقابت کنند. بهره‌گیری از 7 ایربگ در این خودروها دیگر جای حرف باقی نگذاشته است.

تجربه رانندگی و بازار خریدوفروش

موضوع بعدی که برای خریداران خودروهای کره‌ای مهم است. تجربه رانندگی و حسی است که در اولین سواری به شما القاء می‌شود. خوب انتظار خودروهای چندمیلیاردی و مدل‌های بی ام و، بنز و... را نداشته باشید اما به‌طورکلی هر دوی این خودروها حسی شبیه به هم را به شما منتقل می‌کنند. تکامل نیافته و البته کافی برای این رده قیمت. اما خودروی هیوندای به‌طورکلی کندتر و خسته‌کننده‌تر است. درست است که مشخصات فنی این ماشین‌ها با یکدیگر اختلاف کمی دارد. اما اگر جوانی هستید که می‌خواهید یک خودروی سرزنده بخرید. 
در نهایت کیا اپتیما مورد استانداردتری است. درصورتی‌که اپتیما از شیفتر پشت فرمان و همین‌طور سیستمی نزدیک به ماشین‌های رالی استفاده می‌کنند. در نتیجه باعث می‌شود که این ماشین در حالت‌های رانندگی مختلف بالاخره دل شما را به دست آورد. در نهایت اتفاقی که رخ می‌دهد این است که هر دوی این خودروها بازار رقابتی یکسانی را دارند. در برابر تمامی این مسائل سیستم تعلیق خودروی سوناتا به‌مراتب بهتر است. برای کسانی که می‌خواهند مدام در خودرو احساس سفتی یک ماشین مسابقه‌ای عضلانی را نداشته باشند. قطعاً هیوندای سوناتا صاحب یک برگ برنده است. یک تقلب برای خریدار: اپتیما بازار دست دوم بهتری دارد.

کدام یک کامل تر است؟

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید خودروی کیا اپتیما یکی از پرفروش‌ترین سدان های تاریخ شرکت کره‌ای است. به همین دلیل بازار فروش دست‌دوم آن نیز در ایران بسیار عالی است. البته این خودروها در سال‌های مختلف، با فیس لیفت‌های گوناگون و همین‌طور نسخه‌ها هیبریدی و بنزینی با توان‌های متفاوت عرضه شده است. در نهایت این بستگی به شما خواهد داشت که کدام مدل را از لحاظ ظاهر، طراحی داخلی و پیشرانه می‌پسندید.
به‌طورکلی کیا اپتیما از نظر ظاهر یکی از عالی‌ترین ماشین‌ها است. چیزی که در هیوندای سوناتا انگار به سمت کپی می‌رود. اما در دیگر موارد بالاترین نمره را کیا در زمینه کیفیت ساخت، کابین و امکانات جانبی و آپشن‌ها می‌گیرد. به‌هرحال اگر شتاب اولیه زیر 50 کیلومتر بر ساعت برای شما مهم است. باید بگوییم که اپتیما در این وضعیت عملکرد خوبی ندارد. همین‌طور پیشرانه هر دوی این خودروها در حال حاضر و در این وضعیت بازار کمی قدیمی است. بازار دست‌دوم هر دو خودرو وضعیت مطلوبی دارد. با این که کیا اپتیما به‌طورکلی پرفروش‌تر است. همین‌طور عملکرد بهتر با مکمل بنزین در هیوندای سوناتا باعث شده است که بسیاری از ایرانیان نظرشان به سمت این خودرو جلب شود.

نتیجه‌گیری

بر اساس تست‌های جاده‌ای گفته می‌شود که خودروی هیوندای سوناتا از نظر ترمز و همین‌طور کنترل لغزندگی شرایط بهتری دارد. به‌طورکلی این خودروها ترمز دیسکی خنک شونده دارند. اما سازوکار رانندگی با آن‌ها به این صورت است که اگر حرارت بیش از حد شود بازهم امکان کنترل بهتری نسبت به خودروهای قدیمی‌تر دارند. از نظر ایمنی نیز هیچ انتقاد خاصی به این خودروها وارد نیست. در اصطلاح عامیانه ماشین‌های ذکر شده بدنه‌های قرص و محکمی دارند. در واقع اگر برای شما مسئله برند، ظاهر و یا سرعت مهم است. خوب می‌توانید بر اساس گفته‌های ما مقایسه را انجام دهید و بهترین خودرو را انتخاب کنید.
البته معمولاً این خودروها در نسخه‌های غیر از پایه و مدل‌هایی با آپشن‌های کامل‌تر نیز در بازار ایران عرضه می‌شوند. در نهایت اگر قصد خرید خودروهای لوکس و وارداتی کره‌ای را دارید. CARECH به شما تضمین ارزان‌ترین قیمت، گارانتی بازگشت وجه پس از 2 روز و تحویل بدون نیاز به مراجعه حضوری درب محل را می‌دهد. برای کسانی که قصد خرید خودرو از این مؤسسه را دارند. خدمات پس از فروش چون تیونینگ و تعمیرات با تخفیف نیز ارائه می‌گردد.

نظرات

برای ثبت نظر همیشگی وارد شوید.
نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظر شما