تاریخچه شرکت خودروسازی مرسدس بنز
دوازدهم اردیبهشت
|
0 نظر
نوشته شده توسط : زهرا پروانه 1

شرکت خودروسازی بزرگ مرسدس بنزیکی از برندهای نام آشنای صنعت است که از موفق ترین تولید کننده انواع خودروی های کامیون، اتوبوس، خودروهای سواری و موتورهای درون سوز است. این شرکت آلمانی نه تنها در زمینه طراحی و تولید خودرو بلکه در زمینه ارائه خدمات مالی از قبیل لیزینگ و بیمه اتومبیل و همچنین تعمیرات خودرو نیز فعالیت می کند.
پایه گذاری شرکت خودروسازی مرسدس بنز به سال 1926 بر می گردد. در آن زمان دو شرکت موفق که در زمینه تولید اتومبیل پیشگام و مبتکر بودند مشغول فعالیت بودند و شرکت مرسدس بنز کنونی از تلفیق این دو شرکت هم وطن که تا آن زمان از حضور همدیگر اطلاعی نداشتند به وجود آمد. این دو شرکت CiezBen  و Dimler Motor Geselleschaft (DMG) بودند که CienZen  توسط "کارل بنز" در سال 1871 و شرکت DMG در سال 1890 توسط گاتلیب دایملر و ویلهم میباخ پایه گذاری شده بودند که با تلفیق آن ها و به وجود آمدن کارخانه بزرگ مرسدس بنز می توان قدیمی ترین خط تولید اتومبیل در جهان به وجود آمد. از فعالیت های کارل بنز در ابتدای راه اندازی کارخانه خودش اتومبیلی با موتور درون سوز تولید کرده بود و چند سال بعد نیز یک موتور رسمی برای آن تولید کرد که در سال های بعد کیفیت آن را ارتقا داد و در سال 1888 توانسته بود اولین اتومبیل خود را به فروش برساند. مدتی بعد نیز اولین اتومبیل چهار چرخ را توانست تولید کند و به یکی از بزرگترین تولید کننده های اتومبیل در جهان تبدیل شده بود.
در این زمان شرکت خودروسازی DMG نیز در سال 1886 توانسته بود یک اختراع را به نام خود به ثبت برسانند که پیشرانه ساعت پدربزرگ نام داشت که یک پیشرانه گازی بود. آن ها توانستند یک کالسکه با موتور درون سوز تولید کنند که از آن با عنوان کالسکه بی اسب یاد می شد.
 
لوگو شرکت مرسدس بنزدر سال 1889 دایملر و میباخ نیز توانستند اولین اتومبیل چهار چرخ که موتوری چهار زمانه داشت را تولید کنند و سال بعد روانه بازار کنند. موفقیت های این دو که در مدت کوتاهی به دست آمده بود نشان می داد که می توانند یکی از بزرگترین و بهترین خودروسازهای تاریخ تبدیل شوند اما سرنوشت طور دیگری رقم خورد اما مشکلات داخلی بین کارکنان شرکت باعث شد سیر پیشرفت شرکت افول کند. بعد از مدتی که دایملر درگذشت میباخ نیز شرکت را ترک کرد.
در این زمان اما شرکت بنز با قدرت کار خود را پیش می برد و پیشرفت های چشم گیری داشت. در خلال جنگ جهانی اول که بسیاری از شرکت ها دچار بحران شدند این دو شرکت نیز متحمل خساراتی شدند از این رو تصمیم گرفتند طی یک توافق نامه هر کدام از شرکت ها تحت برند خود اما با سود مشترک با یکدیگر کار کنند اما طولی نکشید که به طور کامل باهم ادغام شدند و تحت برند دایملر بنز همکاری خود را آغاز کردند و به تولید اتومبیل و کامیون پرداختند. مدتی آرم و لوگوی شرکت همان لگوی دایملر بود که به یادگار باقی مانده بود که یک ستاره سه سویه بود که مفهوم آن نمایش زمینه کاری شرکت بود که زمین و هوا و دریا را شامل می شد. البته امروز نیز از همان لوگو استفاده می شود با این تفاوت که دایره ای ستاره سه سویه را احاطه کرده است.

در اواخر دهه 90 میلادی شرکت مرسدس بنز یا همان دایملر بنز که آن روزها با این نام شناخته شده تر بود توانست شرکت اتومبیل سازی کرایسلر واقع در آمریکا را خریداری کند و شرکتی تحت برند دایملر آگ تاسیس کردند. امروزه مرسدس بنز یکی از زیرمجموعه های دایملر آگ است. دایملر آگ نیز مانند ب ام دبلیو و آئودی از تولید کننده های به نام و مشهور آلمانی هستند که محصولات لوکس و قدرتمندشان طرفداران زیادی در جهان دارد.
 
در سال 1920 مرسدس بنز توانست خودروی خود را وارد عرصه مسابقات اتومبیل رانی کند که به دلیل تولید مدل های مخصوص و گران قیمت در این زمینه موفق شد و در سال 1999 از نامزدهای دریافت عنوان اتومبیل قرن بود. یکی از تولیدات بسیار موفق و پر طرفدار مرسدس بنز SLK بود.
 
در سال 1934 شرکت مرسدس بنز دو خودرو خود را با نام های بنز 130 و بنز 500 کا بودند را در نمایشگاهی که در برلین برگذار شد به نمایش گذاشت. بنز 130 اولین اتومبیلی بود که موتورش در عقب قرار داشت و بنز 500 کا نیز از دسته خودروهای لوکس بود که مناسب ثروتمندان بود و قیمت بالایی داشت.
شرکت مرسدس بنزدر سال 1936 خلاقیت مرسدس بنز در طراحی اتومبیل هایش باعث شد سبکی نوین به وجود بیاید که هنوز هم از آن استفاده شود. تلاش مرسدس بنز برای افزایش حجم جایگاه سوخت به نسبت مصرفشان به تولید بنز 260D انجامید که موتوری چهار سیلندری با 45 اسب بخار داشت که این محصول بسیار مورد توجه قرار گرفت و رانندگان تاکسی نیز از آن به خوبی استقبال کردند. اما این تنها مزیت این خودرو نبود و طراحی فوق العاده و لوکس آن نیز بسیار مورد توجه بود.
اما در جنگ جهانی دوم مانند دیگر تولیدکننده ها مرسدس بنز نیز دچار بحران و رکود شد که بعد از جنگ از خودرویی بی نظیر در زمان خود رونمایی کرد. این خودرو که مرسدس بنز 300 نام داشت توسط صدراعظم آلمان استفاده شد و به آدناور معروف شد. این خودرو که بسیار لوکس بود امکاناتی بی نظیر مانند ماشین تایپ، میز تحریر، پرده و سیستم تلفن همراه و رادیو داشت.
در سال 1960 تولیداتش را ارتقا داد و با ابتکاری نوین خودرویی طراحی کرد که قسمت انتهایی آن منحصر به فرد بود و شبیه دم ماهی ساخته شده بود که با استقبال بی نظیری همراه شد. سه سال بعد نیز خودرویی با عنوان مرسدس بنز 600 تولید کرد که بسیار لوکس و با امکانات فوق العاده بود که مورد توجه ثروتمندان و اشراف قرار گرفت.
 
در سال 1978 خودرویی با موتور توربو دیزل با عنوان مرسدس بنز دبلیو 116 برای اولین بار تولید کرد و در همان سال مرسدس بنز کلاس جی نیز روانه بازار شد. چهار سال هیچ خودرویی جدید عرضه نکرد اما در نهایت خودوری مرسدس بنز دبلیو 201 را به نمایش گذاشت.

در دهه 90 بار دیگر تولیدات شرکت بزرگ مرسدس بنز روند صعودی به خود گرفت و خودروهای زیادی وارد بازار شد. مرسدس بنز 124 و 140، مرسدس بنز کلاس سی و همچنین کلاس اس ال و اس ال کا و مرسدس بنز ام همگی از تولیدات این دهه هستند. در سال 2004 خودروی مرسدس بنز اس ال آر و همچنین سی ال اس روانه بازار شدند.
 
شرکت مرسدس بنزدر سال 2010 با همکاری یک شرکت دیگر اس ال اس ای ام جی تولید شد که سرعت آن در کمتر از 3.8 ثانیه به 317 کیلومتر در ساعت می رسید. در سال 2013 در نمایشگاه بین الملیی در آمریکا خودروی مرسدس بنز کلاس سی ال ای به نمایش گذاشته شد.
 
امروزه مرسدس بنز یکی از خودروسازهای به نام در تمام جهان است که عامل موفقیت آن را تمرکز بر روی بازاریابی بر حسب نیاز جامعه دانست. شعار آن بهترین یا هیچ در سالیان طولانی باعث شده تا همیشه بهترین خودروها را روانه بازار کند. مرسدس بنز برای همه اقشار جامعه و همچنین برای گروه های سنی مختلف اتومبیل طراحی می کند تا از همه اقشار و گروه های جوان و مسن طرفدار داشته باشد.

نظرات

برای ثبت نظر همیشگی وارد شوید.
نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظر شما