مقایسه سانتافه و سورنتو برای خریدی بهتر
سیهم فروردین
|
0 نظر
نوشته شده توسط : زهرا پروانه 1

معرفی مختصر هر دو خودرو
از جدید ترین محصولات وارد شده به ایران از سوی شرکت های پرفروش کره ای، می توان به ۲ خودروی پرطرفدار و خوش رکاب سانتافه و سورنتو اشاره کرد. سانتافه که همواره حتی در نسل های پیشین هم از خوش فروش ترین ماشین های بازار ایران بوده، این بار هم فروش بی نظیری را با وجود همه کاستی هایش تجربه کرد. ظاهر خوش ساخت و زیبا و عام پسند به همراه امکانات بسیار متنوع و ارايه شدن آن از سوی وارد کنندگان در بازه قیمتی مناسب و صد البته در کنار خلاء بازار در زمان عرضه، باعث شد تا این خودرو به یکباره در تعداد زیاد در خیابان های کشور تردد کند.
 
اما سورنتو از آن سوی میدان علیرغم مشکلات کمتری که نسبت به سانتافه داشت از مزایای بازاریابی سانتافه برخوردار نبود و به خصوص که به دلیل زمان بندی نامناسب معرفی شدن آن به بازار داخل، در اوج قیمت ارز و رکود اقتصادی و نیز اشباع بازار از شاسی بلندهای متنوع در این بازه قیمتی، در کنار ممنوعیت موقت ثبت سفارش وارد کنندگان متفرقه باعث شد تا امروزه تعداد به مراتب کمتری از سورنتو در خیابان مشاهده شود.
 
ماشین سانتافه مقایسه طراحی ظاهری سانتافه و سورنتو
طراحی ظاهری سانتافه از زبان مشترک هیوندا در طراحی سایر محصولات عرضه شده ‌اش در چند سال اخیر پیروی می ‌کند. البته باید قبول کرد که ماندگاری طراحی سانتافه هم‌ چون رقبای ژاپنی‌ اش نیست و در این مقایسه، نسبت به سورنتو طراحی از مد افتاده‌ تری دارد. اما هنوز هم خیلی از خریداران ظاهرش را دوست دارند. برای سال ۲۰۱۵ هیوندای دست به تغییراتی جزیی در ظاهر سانتافه زده که باعث شده به‌ روزتر و جذاب ‌تر باشد.
جزییات سپر جلو تغییر کرده و فرم پروژکتورها عوض شده است. گرافیک داخلی چراغ‌ های جلو نیز برای هماهنگی با این تغییرات، به‌ روز شده و جذاب‌ تر و خشن ‌تر از قبل است. وسعت تغییرات اعمال شده در نمای عقب کمتر است و در این میان باید به گرافیک جدید چراغ‌ های عقب و پوشش تیره‌ رنگ آنها و تغییر جزیی شب ‌رنگ‌های روی سپر عقب و فرم خروجی ‌های اگزوز اشاره کرد.
 
اما حالا غول مهربان کره‌ای دوباره به میدان رقابت بازگشته و با قیمت منطقی ‌تر و ظاهر جذاب ‌تر برای سانتافه خط‌ و نشان می ‌کشد. طراحی جدیدترین مدل سورنتو که در واقع نسل سوم این شاسی ‌بلند موفق به‌ شمار می‌ رود، کاملا متفاوت است. یک شاسی ‌بلند جذاب که به یکی از مناسب ‌ترین انتخاب‌ها در کلاس خود تبدیل شده است. سورنتو در ظاهر زرق ‌وبرق سانتافه را ندارد و از این جهت ظاهر آن ماندگارتر و چشم‌ نوازتر است.
 
 از این نکته نیز نمی‌ توان گذشت که در قسمت عقب سورنتو به شاسی بلندهای فورد و شورولت شباهت زیادی دارد و قوس روی در‌هایش هم بی ‌شباهت به شاسی ‌بلندهای آلمانی نظیر پورشه کاین نیست. در کل می ‌توان گفت از نظر طراحی، فاصله زیادی با رقیب کره‌ای دارد و انصافا خودش را به استاندارد طراحی جهانی نزدیک کرده است. رینگ‌های ۱۹ اینچی تاثیر بسزایی روی ظاهر سورنتو داشته ‌اند و فرم مناسب پنجره‌های جانبی، دید بهتری از سانتافه را برایش به ارمغان آورده است.
 
مقایسه فضای داخلی سانتافه و سورنتو
تجربه ای که شما در داخل سانتافه خواهید داشت بسیار وابسته به میزان بهایی است که بابت آن پرداخته اید چرا که نمای داخلی یک سانتافه ۱۴۰ میلیونی بسیار کسل کننده و ساده و در عوض مدل فول آن با قیمت ۲۲۰ میلیون پر از کلید و چراغ و مانیتور و نورپردازی های زیبا است و می تواند حسابی شما را سر وجد بیاورد. داشبورد در ۳ رنگ بندی کرم، خاکستری و مشکی موجود است و صندلی ها نیز به همین نسبت به رنگ کرم، مارون و مشکی عرضه می شوند که در تمامی موارد از کیفیت مواد داخلی خوب و قابل قبولی برخوردار است. فضای نشینان مناسب است و در مدل های فول ۲ صندلی در عقب برای نفرات ۶ و ۷ هم وجود دارد که ۲ آدم بزرگسال به راحتی در آنها جای می گیرند.
 
نورپردازی آبی رنگ در شب باعث جذابیت بیشتر سالن می شود و وجود مانیتور بزرگ ۷ اینچی در مدل های فول به مراتب از مدل های با مانیتور بیزینس ۴ اینچی جذاب تر است. مانیتور کوچک دیگری هم در میانه سرعت سنج و دور موتور سنج سوپرویژن وجود دارد که اطلاعات رایانه سفری خودرو را در اختیار راننده قرار می دهد. صندلی ها نیز در مدل فول در ردیف جلو علاوه بر برقی بودن و حافظه دار بودن به گرمکن و سردکن مجهزند که در ردیف عقب تنها گرمکن موجود است.
 
اما برخلاف روال معمول این بار این سورنتو است که طراحی خود را بلوغ بخشیده و سعی کرده سنتی و پایبند به اصول عمل کند. طراحی کلاسیک داشبورد و داخل سالن حس خوبی در شما ایجاد می کند ضمن اینکه از لحاظ ارگونومی هم همه چیز دقیقاً همان جایی هست که انتظار دارید. ممکن است در نگاه اول این طراحی کلاسیک که در آن از همان نمای مستعطیل بیضی که در جلو پنجره بود الگو گرفته شده شما را مایوس کند اما در دراز مدت این طراحی سورنتو است که کمتر دل شما را خواهد زد. کیفیت مواد به کار رفته در داخل سالن نه در حد ماشین های کره ای بلکه با ماشین های ژاپنی قابل قیاس است و صد البته از سانتافه با اختلاف بهتر است.
 
صفحه نمایش بزرگی در پیش روی راننده قرار دارد که در میانه سرعت سنج بزرگی که در وسط صفحه آمپر واقع شده اطلاعات رایانه سفری را در اختیار شما قرار می دهد. اما یکی از ایرادهای بزرگ این طراحی مانیتور کوچک بد قیافه ای است که در مدل های شرکتی و نیمه فول وجود دارد و از زیبایی طراحی کاسته. زیبایی ای که با وجود سان روف پانورامای بزرگ و یک تکه دوچندان می شود.

ماشین سورنتومقایسه عملکرد فنی سانتافه و سورنتو
کیا سورنتو از یک پیشرانه 4 سیلندر به حجم 2359 سی سی بهره میبرد. این پیشرانه 188 اسب بخار قدرت و 241 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. کیا سورنتو از مصرف سوخت نسبتا قابل قبولی دارد و در هنگام  شتابگیری عملکرد مناسبی را از خود نشان میدهد که برای ماشینی با این ابعاد قابل قبول است. کیا سورنتو از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک سود میبرد که با پیشرانه هماهنگ است و لذت سواری خوبی را برای راننده فراهم میکند و باعث شده که کیا سورنتو یکی از جذاب ترین شاسی بلندهای بازار ایران لقب بگیرد.
 
قلب تپنده هیوندای سانتافه سیلندر است و 2359 سی سی حجم دارد. برای هیوندای سانتافه از سری پیشرانه های GDI استفاده شده است. این پیشرانه در دور موتور 6300 دور در دقیقه قابلیت تولید 190 اسب بخار قدرت و در دور موتور 4250 دور در دقیقه 245 نیوتن متر گشتاور را دارا میباشد. این پیشرانه بر روی سانتافه چندان جوابگو نیست زیرا شاهد شتاب و چالاکی نه چندان خوبی هستیم که با قرار گرفتن در سربالایی کشش بسیار ضعیف احساس میگردد.
 
اما در شهر و برای استفاده معمولی این پیشرانه پاسخگوی نیازهاست و انتظارات را بر آورده میکند. هیوندای سانتافه در سیکل ترکیبی 11.2 لیتر بنزین میسوزاند که نسبتا زیاد است و توجیه اقتصادی ندارد. پیشرانه هیوندای سانتافه با یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک کوپل شده است که عملکردش قابل قبول است اما از این بهتر هم میتوانست باشد.

امکانات رفاهی سورنتو در مقایسه با سانتافه
امکانات، بخش اصلی تفاوت میان اغلب محصولات کره ای است و البته همین امکانات است که تفاوت در خرید را ایجاد میکند. صندلی‌های سورنتو فرم راحتی دارند و با بالشتک ‌های پهلویی و جاپایی وسیع جای هیچ گله ‌ای باقی نمی گذارند. صندلی ‌های جلو به صورت الکتریکی تنظیم می‌ شوند و تنظیمات آنها در سیستم حافظه قابل ذخیره است. هم‌چنین صندلی ‌های جلو و عقب از گرمکن و سردکن بهره می ‌برند.
 
ماشین سورنتوسیستم تهویه مطبوع سورنتو قدرت مناسبی دارد و به ‌صورت برقی برای ردیف جلو و عقب به صورت مجزا تنظیم می ‌شود. عایق ‌بندی کابین نیز از مدل‌های قبلی بهتر شده و کابین آرام ‌تر و کم ‌تنش‌تری دارد. در صندوق بار به‌ صورت برقی باز و بسته می‌شود و به حسگر نزدیک شدن افراد برای باز شدن مجهز شده که از این نظر نسبت به سانتافه مدرن‌تر است.
 
در نگاه نخست به سانتافه، ابعاد بزرگ دریچه‌ های سیستم تهویه مستقل جلب توجه می ‌کند و فضای پا و سر صندلی ‌های جلو مناسب و راحت احساس می‌ شود. در نسخه های فول آپشن صندلی‌ های جلو و عقب سانتافه به گرمکن مجهز شده‌اند و تنظیم صندلی راننده به صورت برقی انجام می ‌شود و در 2 حافظه قابل ذخیره است. دو سردکن نیز در صندلی های جلو راحتی سرنشینان را دوچندان می کنند. مجموعه آمپر پشت‌ فرمان در مدل فیس‌لیفت تغییراتی داشته و نسبت به قبل مدرن ‌تر است.
 
غربیلک فرمان سانتافه در برخورد اول شلوغ و گیج‌ کننده به نظر می ‌رسد چراکه از۱۳ دکمه تشکیل شده. البته به لطف جای ‌گذاری مناسب دکمه‌ها در کابین، در مدت کوتاهی کار کردن با آنها را آسان می‌کند. سانتافه جدید به سیستم FLEX STEER مجهز شده است و به لطف این سیستم می ‌توان فرمان را در 3 حالت، اسپرت، کامفورت و نرمال تنظیم کرد. همچنین نمایشگر ۸ اینچی لمسی جلو کیفیت مناسبی دارد تصویر منتقل شده از دوربین‌ دید عقب و دوربین های 360 درجه را نمایش می ‌دهد.
 
اگر این دوربین‌ ها نبود، دنده عقب رفتن، پارک کردن و هدایت سانتافه در مسیرهای تنگ بسیار سخت می‌شد. چرا که دید عقب محدود است و آیینه ‌های جانبی علی ‌رغم ابعاد بزرگ‌شان، فضای پشت را به خوبی پوشش نمی ‌دهند. ردیف دوم صندلی ‌ها فضای مناسبی دارد، اما به راحتی سورنتو نیست. هم‌چنین در کف صندوق بار 2 صندلی کوچک قرار دارد که با باز کردن آنها ظرفیت کابین به ۷ نفر می ‌رسد. البته برای نشستن روی این صندلی ها باید حسابی بدنتان را جمع و فشرده کنید! به علاوه، برای استفاده از فضای بار بزرگ ‌تر، می‌توان صندلی‌ های ردیف دوم را کاملا جمع کرد.

ماشین سانتافهنتیجه گیری
هر دو خودروی هیوندا سانتافه و کیا سورنتو  دارای مزیت های زیادی هستند، با این حال انتخاب بین این دو بسیار راحت است. قطعا کیا سورنتو انتخاب بهتری است. سورنتو دارای تجهیزات ایمنی بیشتری است و علی ‌رغم داشتن امکانات بیشتر، قیمت آن نسبت به سانتافه پایین ‌تر است و همچنین از نظر پیشرانه نیز انتخاب‌های متعددی پیش روی شما می‌گذارد.
 
مزایای سورنتو :
رانندگی راحت و مناسب، اقتصادی و مقرون به صرفه، طراحی داخلی جالب

معایب سورنتو :
فضای اندک در ردیف دوم؛ در حالت چهارچرخ متحرک ردیف سوم در دسترس نیست؛ محدودیت در قابلیت‌های ایمنی

مزایای سانتافه :
سیستم اینفونتینمنت ساده و قابل استفاده؛ شمار زیاد قابلیت‌های ایمنی؛ استایل مورد پسند و زیبا

معایب سانتافه :
مصرف زیاد سوخت در حالت چهارچرخ متحرک؛ غربیلک فرمان نه چندان عالی

 

نظرات

برای ثبت نظر همیشگی وارد شوید.
نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظر شما