تاریخچه شرکت فولکس واگن
یازدهم اردیبهشت
|
0 نظر
نوشته شده توسط : زهرا پروانه 1

شرکت خودروسازی که با نام Volkswagen یا فولکس واگن که به معنای "خودروی مردمی" است امروز یک برند بسیار محبوب است که در سال 1933 آغاز به کار کرده است. می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه شرکت معروف فولکس واگن تاسیس شد و نام شرکت چه ارتباطی به تولیداتش دارد. این شرکت که در آلمان تاسیس شده است به عنوان بزرگترین هولدینگ خودروسازی در تمام دنیا شناخته شده است. زیرا سهام مالکیت شرکت های بزرگی مانند آئودی، لامبورگینی، اسکانیا، دوکاتی، پورشه، بنتلی و بوگاتی را دارد و می توان گفت قطب موثر صنعت خودرو در جهان است. این شرکت سال ها موفقیت خود را به جهان نشان داده است و افتخار بسیاری را برای کشورش کسب کرده است.

شرکت فوکس واگنپایه گذاری این شرکت برای بار اول به درخواست رهبر وقت آلمان ادولف هیتلر در سال در اویل دهه 30 میلادی صورت گرفته است. در آن زمان فقط تعداد کمی از مردم آلمان می توانستند صاحب خودرو باشند و اکثریت مردم و به عبارتی قشر متوسط آلمان قادر به خریداری خودرو نبودند. از این رو ادولف هیتلر از فردیناند پورشه که در آن زمان طراح خودرو و مهندس مکانیک خودرو بود درخواست کرد تا خودرویی را طراحی کند که اکثریت مردم یا به عبارتی همه مردم قادر به خرید آن باشند و ظرفیت حمل دو بزرگسال و سه کودک را داشته باشد و به شکلی طراحی شود تا مردم برای انجام کارهای روزمره ی خود از آن استفاده کنند. همانطور که گفته شد نام شرکت فولکس واگن در لغت نامه آلمانی به معنای خودروی مردمی است.
این شرکت در سال های اولیه بسیار عملکرد خوبی داشت و موفقیت های چشم گیری به دست آورد. اما با آغاز جنگ جهانی اول این کارخانه با آسیب های جدی مواجه شد و بعد از اشغال توسط آمریکایی ها به فردی به نام هیرست واگذار شد. ایوان هیرست موجب موفقیت های بعدی و دوباره زنده شدن این کارخانه شد و می توان گفت این شرکت موفقیت خود را مدیون هیرست است. در آن زمان به دلیل آسیب های فراوانی که به کارخانه وارد شده بود بازسازی کارخانه نیاز به هزینه هنگفتی داشت و از این رو در ابتدا تصمیم بر این شد که کارخانه به انبار وسایل جنگی تبدیل شود. اما هیرست نظرش مخالف این تصمیم بود و با تلاش فراوان توانست مسئولان را متقاعد کنند تا دوباره کارخانه بازسازی شود، زیرا معتقد بود که در شرایط کنونی بازسازی کارخانه می تواند بسیار مفیدتر باشد. بعد از آن نیز توانست به تعداد 20 هزار سفارش برای ساخت خودروی ارتشی بگیرد.
و اما شرکت خودرو سازی فولکس واگن در سال 1948 بار دیگر در اختیار آلمانی ها قرار گرفت. این بار شخصی به نام هنریش نوردهوف به عنوان مدیرعامل آن انتخاب شد. مدیر عامل جدید سابقه بسیار خوبی در شرکت های به نام خودروسازی داشت و به طور کامل با اتومبیل های آمریکایی و تولید انبوه آن ها و همچنین صادرات خودرو دانش خوبی داشت به همین دلیل صادرات اتومیبل به کشورهای دیگر را آغاز کرد. صادرات با آمریکا برای این شرکت سود قابل توجهی به همراه داشت. قابل ذکر است که پورشه نیز در این هنگام به عنوان مشاور شرکت فعال بود و به دلیل موفقیت های فولکس واگن و به دست آوردن شهرت توانست شرکت خودروسازی پورشه را تاسیس کند و مشغول تولید اتومیبل های اسپورت شود.
شرکت خودروسازی بزرگ فولکس واگن به صادرات به کشورهای دیگر به خصوص آمریکا توجه خاصی نشان می داد. بنابراین در سال های بعدی توانست درصد زیادی از محصولاتش را به این کشور صادر کند. علاوه بر آن صادرات به کشورهای دیگری همچون استرالیا، فرانسه و ایالات متحده را نیز آغاز کرد. این فعالیت ها در دهه 1950 انجام می شد.
 
محصولات شرکت فوکس واگندر سال 1954 به کیفیت اتومبیل ها توجه بیشتری نشان داد و توانست موتوری 1192 سی سی خودروی بیتل را ارتقا داد و همچنین خودروی دیگری با نام فولکس واگن کارمان تولید کرد که از نوع کوپه و اسپورت بود و طرفداران زیادی پیدا کرد.
 
در دهه 60 تعداد زیادی از خودروی بیتل تولید شد و به چیزی حدود 5 میلیون دستگاه رسید. اما در این بین خودروهای دیگری مانند فولکس واگن تی آی طراحی و تولید شد. پنج سال بعد چند نمونه از خودروهای شرکت آئودی نیز تولید شد. اما شرکت فولکس واگن نیز مانند شرکت های دیگر در طول سالیان طولانی دچار فراز و نشیب های زیادی شده است و بعد از شکست ها و دوران سختی باز  هم توانسته خود را نجات دهد.
در اواخر دهه 60 با بازنشستگی و سپس درگذشت هنریش نوردهوف و سرکار آمدن مدیر جدید کمپانی با مشکلات فراوانی مواجه شد اما توانست بعد از تلاش فراوان از شکست نجات پیدا کند و دوباره مسیر موفقیت را در پیش بگیرد.
در دهه 70 میلادی یک مدل از فولکس واگن به نام کی 70 ساخته شد که در طی دو سال بعد از آن نیز ارتقا یافت. به طور کلی می توان گفت تا اوایل دهه 80 میلادی حدود 20 میلیون دستگاه در این کمپانی بزرگ ساخته شد. این یک پیروزی بزرگ برای این خودروسازی بزرگ و به نام بود.
 
قابل ذکر است که مدل مشهور و پر طرفدار گلف نیز در سال 1974 روانه بازار شد. نمونه های اولیه این خودرو موتورهایی به حجم 1093 سی سی داشتند که خیلی سریع مورد توجه فراوان قرار گرفت و از مدل های هاچ بک معروف در تمام دنیا شد. گلف هایی به کشور آمریکا صادر می شد ربیت نام گذاری شدند.
 
تاریخچه شرکت فوکس واگنمدل های هاچ بک دیگری نیز با نام فولکس واگن پولو در سال 1975 تولید شد که دارای گیربکس 3 دنده ای بود. در سال 1979 نیز فولکس واگن گتا وارد بازار شد و همچنین بر روی بهبود عملکرد و کیفیت گلف هم کار می کردند و فولکس واگن گلف جی تی آی در سال 1976 طراحی و تولید شد که قدرت آن به 110 اسب بخار می رسید.
 
تولید گلف آنقدر موفقیت آمیز بود که در اواخر دهه 70 میلادی یک نمونه بی نظیر از این خودرو تولید شد ک توانست تعداد تولیدات این کمپانی را به 35 میلیون برساند. با وجود اینکه تولید خودروهای اسپورت سود چندانی برای شرکت نداشت اما به دلیل رقابت با کارخانه های خودروسازی دیگر مجبور به تولید آن ها بود و خودروی فولکس واگن سانتانا سیریکو که سرعتش به 2099 کیلومتر در ساعت می رسید را تولید کرد.
در سال 2002 نیز مدلی از فولکس واگن به نام تورگ در کارخانه های فولکس واگن که در سه کشور اسلواکی و روسیه و براتیسلاو قرار داشتند تولید شد و روانه بازار شد. چند سال بعد مدل فولکس واگن ای او اس تولید شد و سال بعد از آن نیز نسل ششم از گلف با نام MK6 عرضه شد. خودروهای تیگوان و پاسات سی سی نیز در همان سال تولید و عرضه شدند. خودروی مینی ون روتان نیز در سال 2008 روانه بازار شد که همچنان تولید می شود. دو سال بعد نیز خودروی یک لیتری فولکس واگن عرضه شد.
می توان گفت شرکت خودروسازی بزرگ فولکس واگن در طول سالیان طولانی با همت و تلاش کارکنان و مدیران خود توانسته است به یکی از معروف ترین و قابل اعتماد ترین برند خودرو سازی در جهان تبدیل شود. بسیاری از خودروهای این شرکت در جهان شناخته شده هستند و طرفداران بسیاری دارند که چند نمونه از آن ها پاسات و گلف است. فولکس واگن قورباغه ای این شرکت هنوز هم یکی از رکورد داران فروش در تمام دنیا است. 

نظرات

برای ثبت نظر همیشگی وارد شوید.
نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظر شما