آموزش رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک‌
یازدهم دی
|
3 نظر
نوشته شده توسط : حسن میرزایی

ماشین‌های دنده اتوماتیک امروزه بیش از بیش جایگاه خود را در بین مردم پیدا کرده‌اند، رانندگی با این خودرو‌ها آنچنان که فکر می‌کنید سخت نیست چرا که کلیت رانددگی همانند ماشین‌های دنده‌ای است و تنها تفاوتی که در این بین وجود دارد این است که در ماشین دنده‌ای با عوض کردن دنده قادر بودید میزان نیروی وارد شده به چرخ‌ها را  تنظیم کنید که موجب تنظیم شدن سرعت و شناب خودرو می‌شد اما در ماشین دنده اتوماتیک این مسولیت بر عهده گیربکس اتومات است و دیگری نیازی نیست که شما دنده و سرعت را تنظیم نمایید. رانندگی با این خودروها بسیار ساده و راحت می باشد تنها باید به یک سری نکات توجه کنید و آن ها را رعایت نمایید پس با ما همراه باشید.

مزایای دنده اتوماتیک در خودروها

زمانیکه سوار خودرو دنده اتوماتیک می‌شوید اولین نکته‌ای که توجه شما را به خود جلب می‌کند وجود دو پدال زیر پای شما است، بله درست است پدال کلاچ از این خودروها حذف شده است. قطعا رانندگی کردن با خودرو دو پداله بسیار آسان تر از خودرو سه پدال است چرا که با دو پا راحت تر می‌توان دو پدال را کنترل کرد. نکته‌ای که در رابطه با این خودروها وجود دارد این است که دیگر تنظیم سرعت و دور موتور دیگر برعهده راننده نیست و زحمت آن را گیربکس اتومات می‌کشد اما این نکته جز مزایای این خودروها محسوب می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که این مورد می‌تواند سلیقه‌ای باشد، تصور کنید در یک جاده خلوت و عریض درحال رانندگی هستید با خودرو دنده‌ای محدودیت سرعت و شتاب برعهده خودتان است و می‌توانید آن را تنظیم نمایید اما در خودرو دنده اتوماتیک همه چیز به تصمیم صفحه گیربک خودرو بستگی دارد ناگفته نماند که قطعا کنترل سرعت دنده اتوماتیک بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر از خودرو دنده‌ای است و همین امر سبب می‌شود تا این مورد جز مزیت‌های خودرو دنده اتوماتیک به حساب آید.
 
از دیگر مزایای خودرو دنده اتوماتیک می‌توان به لذت رانندگی آن اشاره کرد. هنگام ظهر پشت ترافیک در یک شهر شلوغ مجبور هستید برای جابه‌جایی چند سانتی متری دنده و کلاچ را عوض کنید و این عمل مکررا تکرار می‌شود و قطعا امری خسته‌کننده و حوصله سر بر است با خودروهای دنده اتوماتیک این مشکل برای شما به وجود نخواهد آمد و به راحتی می‌توانید از ماندن در پشت چراغ قرمز استفاده کنید و برای خودتان چندصفحه کتاب بخوانید و یا هر کار دیگری که دوست دارید تا از زمانتان هم حداکثر بهره را برده باشید.

پدال‌ها در خودروهای با دنده اتوماتیک

در خودروهای با دنده اتوماتیک برخلاف خودروهای دنده دستی یا همان دنده‌ای به جای سه پدال با دو پدال رو به رو هستید. در این خودروها پدال کلاچ به دلیل اتوماتیک بودن گیربکس حذف شده است. پدال سمت راست پدال گاز و پدال سمت چپ پدال ترمز می‌باشد و می‌توانید به راحتی آن‌ها را کنترل کرده و سرعت خودرو را بیشتر و یا در صورت لزوم ترمز گرفته و آن را کم کنید و یا خودرو را نگه دارید.

حروف روی دسته دنده در ماشین‌های دنده اتوماتیک

در کنار دسته دنده در ماشین‌های دنده اتوماتیک یک سری حروف ثابت انگلیسی وجود دارد، منظور از حروف انگلیسی ثابت این است که این حروف در خودروهای مختلف تغییر نمی کند و به صورت یکسان می‌باشد و هر یک معنای مختلفی دارند. این حروف ها 4 حرف می‌باشند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.
 
P: مختصر شده کلمه park است حالت پارک خودرو را نشان می‌دهد. هنگامی که دنده ماشین روی این حرف قرار دارد خودرو به هیچ وجه تکان نخواهد خورد. راننده باید به صورت دستی دنده را در این حالت قرار دهد و بعد از آن حتی اگر پدال گاز را تا انتها هم فشار دهد ماشین هیچ حرکتی نخواهد کرد.
R: برگرفته از کلمه  REVERS به معنی بازگشت به عقب می‌باشد. به عبارتی این حرف دنده عقب خودرو می‌باشد، زمانیکه دنده روی این حرف باشد اگر پای خود را از ترمز بردارید ماشین به سمت عقب حرکت خواهد کرد.
N: برگرفته از کلمه NEUTRAL می‌باشد و معنای آن دنده خلاص می‌باشد. این دنده خودرو شما را در سرعت ثابت نگه می‌دارد. یعنی اگر شما خودرو را با سرعت 25 کیلومتر بر ساعت نگهدارید و خاموش کنید در زمان روشن شدن آن نیز سرعت شما همان خواهد بود.
D: برگرفته از کلمه DRIVE است به معنای حرکت کردن می‌باشد. زمانیکه قرار است خودرو راه بیفتد و شروع به حرکت نماید باید دنده روی این حرف باشد. هنگامی که دسته دنده روی این حرف باشد و شما پایتان را از روی پدال ترمز بردارید خودرو حرکت خواهد کرد.
در برخی از دسته دنده ماشینهای دنده اتوماتیک علاوه بر حروف سه شماره 1 و 2 و 3 نیز وجود دارد که به راننده این امکان را می‌دهند بتوانند شتاب و سرعت ماشین را به دلخواه تغییر دهند.

رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک

•    رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک راحت تر از آن است که حتی فکرش را می‌کنید. همچون دیگر خودروها آینه های ماشین را تنظیم نمایید و کمربند ایمنی‌تان را ببندید.
•     ابتدا باید پای خود را  روی پدال ترمز قرار دهید و فشار دهید و سپس با چرخاندن سوئیچ خودرو را روشن کنید.
•    حال باید انتخاب کنید که میخواهید رو به جلو حرکت کنید و یا حرکتی رو به عقب داشته باشید تا دسته دنده را روی یکی از حروف D و یا R قرار دهید.
•    حال شما اماده حرکت هستید، ارام پای خود را بعد از چک کردن اطرافتان از آینه ها، بردارید و به ارامی شروع به حرکت کنید.
•    اگر می‌خواهید با سرعت بیشتری حرکت کنید باید پدال گاز را کمی فشار دهید.
•    زمانی که به مقصد رسیدید و قصد خاموش کردن خودرو را دارید و یا می‌خواهید سرعت را کم کنید تنها باید پدال ترمز را بگیرید، همین. ناگفته نماند که کم کردن سرعت در ماشین دنده اتوماتیک نیازی به تنظیم دنده ندارد.

شروع حرکت با خودرو

در زمان شروع حرکت با ماشینهای دنده اتوماتیک باید چند نکته را در نظر داشته باشید که عبارتند از:
•      توجه داشته باشید در صورتی که پدال ترمز را فشار ندهید خودرو در زمان روشن شدن شروع به حرکت خواهد کرد.
•     همچنین در نظر داشته باشید که دنده روی حالت P نباشد.
•     به خاطر داشته باشید که به دلیل این که در زمان خاموش بودن خودرو ترمز دستی اغلب بالا است و این مانع از روشن شدن خودرو خواهد شد پس آن را بخوابانید تا بتوانید حرکت کنید.

توقف کردن

اگر قصد خاموش کردن خودرو و متوقف کردن آن را دارید باید ابتدا ترمز را با پا فشار دهید تا خودرو بی حرکت شود، سپس باید دسته دنده را روی حالت N قرار دهید و دستی را به ارامی بالا بیاورید و پا را از روی پدال برداشته و دسته دنده را روی حالت پارک و روی حرف P تنظیم نمایید و خودرو را خاموش کنید. حال خودرو شما بی حرکت ایستاده و به اصطلاح آن را پارک کرده اید.

حرکت به عقب

حرکت به عقب در ماشین‌های دنده ای بسیار راحت است و شاید بتوان گفت راحت‌تر از حرکت رو به جلو، چرا که شما خودرو را روشن کرده اید و اماده حرکت است و تنها باید ان را به سمت عقب هدایت کنید. برای این کار باید دسته دنده خودرو را روی حالت حرکت رو به عقب یا همان حرف R قرار دهید و به ارامی پای خود را از روی پدال ترمز بردارید تا خودرو به سمت عقب هدایت شود. در صورتی که بخواهید با سرعت بیشتری به سمت عقب بروید باید پدال گاز موجود در زیر پاهایتان را فشار دهید.
 

نکاتی که در رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک باید در نظر بگیرید

در زمان رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک باید یک سری از نکات و موارد را از قبل بدانید و در زمان رانندگی به آن ها عمل کنید تا با مشکلی مواجه نشوید. که به برخی از آن ها اشاره می‌کنیم.
•    حواستان باشد که پدال گاز حکم تغییر دنده را برای شما دارد. منظور از این حرف این است که اگر شما پدال گاز را بیشتر فشار بدهید گیربکس دنده را بیشتر تغییر داده و در صورتی که با سرعت کمی رانندگی کنید و کمتر گاز بدهید دنده شما را کم خواهد کرد.
•    برای آنکه خودرو را دنده سنگین کنید تا در سراشیبی‌ها و یا مسیرهای سرازیر به مشکلی برنخورید تنها باید پای خود رااز روی پدال گاز بردارید در این صورت خودرو به صورت اتوماتیک دنده سنگین خواهد شد.
•    در بالا نحوه توقف کردن را برایتان توضیح دادیم، نکته ای که این توضیح دارد این است که تنظیم دنده روی N حالت دل بخواهی دارد و برای مسیرهای سربالا و شیب دار است. یعنی اگر در خیابان و مسیر مستقیم هستید نیازی به انجام آن نیست، اما توصیه می‌کنیم این کار را همیشه انجام دهید تا برایتان تبدیل به عادت شود و در مسیرهای دیگر به مشکل برنخورید.
•    در برخی اوقات دنده قفل می‌شود و یا به عبارت ساده‌تر دنده از حالت P یا همان پارک خارج نمی‌شود در این زمان باید قسمتی که در کنار دنده تحت نام  SHIFT LOCK  قرار دارد را با سوئیچ خودرو و یا یک پیچ گوشتی بپیچانید تا دنده از حالت قفل خارج شوید.
•    در کنار برخی از دسته دنده‌های خودروهای دنده اتماتیک یک دکمه کوچک وجود دارد که به راننده کمک می‌کند تا با فشردن آن بتواند دنده را به صورت دستی و مطابق با میل خود تعویض نماید.

 

نظرات

/

محمدرضا مهرنیان

با عرض سلام و ارادت بسیار تشکر بابت اطلاعات ارزنده ای که در اختیار بنده قرار دادید راستش و بخواهید دروغ چرا من با چهل سال سن البته سن من بیشتره ولی اونقدر خجالت کشیدم که به همین چهل سال بسنده نمودم چرا .!!؟؟؟؟چون رانندگی بلد نیستم با یک باور غلط رانندگی یاد نگرفتم همیشه با خود می‌گفتم من که ماشین ندارم پولش و هم ندارم پس رانندگی برای چی یاد بگیرم اما حالا که توان خرید هر ماشینی رو دارم متاسفانه رانندگی یاد ندارم این شد که گفتم اگه قرار ماشین بگیرم برم سراغ یک اتوماتیک مطمئنن با اون خیلی راحت تر میتونم رانندگی را یاد بگیرم و شما هم با این سایت خوبتون اطلاعات خوبی را به من یاد دادید امیدوارم خرابکاری نکنم پاینده و برقرار باشید راستی یادتون نره برایم دعا کنید که زودتر یاد بگیرم و خرابکاری نکنم .!! خدا نگهدار

/

حسن میرزایی

سلام، از این که تونستیم اطلاعات مفیدی در اختیارتون قرار بدیم و کمکتون کنیم خیلی خوشحالیم.

برای ثبت نظر همیشگی وارد شوید.
نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظر شما