تفاوت بین خودروهای هیبریدی و خودروهای الکتریکی
بیستم آذرماه
|
0 نظر
نوشته شده توسط : زهرا پروانه 1

امروزه به دنبال کاهش آلودگی در سراسر جهان طرفداران خودروهای سبز بیش از بیش شده است و از همین رو سازندگان خودرو هر یک درصدد تلاش تولید انبوه آن‌ها هستند. خودروهای هیبریدی و الکتریکی از مزیت های زیادی برخوردار هستند و همین امر نیز سبب محبوبیت آن¬ها شده است اما قبل از هر چیزی باید تفاوت بین خودروهای هیبریدی و خودروهای الکتریکی را بدانید.

خودرو هیبریدی

خودرو هیبریدی از دو منبع محرکه مجزا تشکیل شده است که یکی از آن ها به صورت برقی است و با شارژ باطری کار می¬کند و دیگری یک موتور احتراق داخلی است که سوخت آن اغلب بنزین می باشد.
خودرو هیبریدی به گونه¬ای طراحی شده است که می¬تواند از هر دو موتور و یا یکی از آن¬ها استفاده نماید، اما اصل طراحی آن بر این بوده است که موتور شارژی آن تنها به صورت مکمل و کمکی به کار برده شود. البته این خودرو در نوع های دیگری نیز تولید شده است که در آن¬ها به جای بنزین از سوخت¬های دیگری همچون هیدروژن، پروپان و یا نور خورشید استفاده شده است.
 
سیستم پیشرانه این نوع از خودروها در تمامی نمونه¬ها یکسان است اما بهره بردن از تکنولوژی آن ها بستگی به هدف طراح دارد که با چه هدفی آن را تولید و طراحی می¬کند، ممکن است قصد کاهش مصرف سوخت را داشته باشد و یا بخواهد مسافت طی شده را افزایش دهد و یا هر هدف دیگری! نکته¬ای که درباره این خودروها حائز اهمیت است و باید بدانید این است که این خودروها قابلیت شارژ با برق شهری را ندارند و انرژی مورد نیاز خود را از طریق حرکت سیستم ترمز خودرو بدست می‌آورند.
 
البته تفاوت بسیار اساسی در بین خودروهای مختلف کمپانی ها وجود دارد اما در حالت کلی در این خودروها موتور برقی تنها به سرعت و شتاب موتور احتراقی کمک می¬کند و در صورتی که سوخت آن تمام شود مسافت کوتاه تقریبا 40 کیلومتری را بدون سوخت طی می¬کند. قیمت این خودروها بسیار زیاد است اما انتظار می¬رود با بیشتر شدن تقاضا نسبت به عرضه قیمت فروش آن¬ها نیز کاهش یابد.

پرفروش ترین خودرو هیبرید در جهان

از پرفروش ترین این خودروها در سطح جهانی می توان خودرو هیوندای آیونیک را نام برد که در هر 100 کیلومتر مصرف سوختی برابر با 4 لیتر دارد. خودرو هیبرید تویوتا پریوس نیز از دیگر خودروهای پرفروش هیبریدی است که مصرف سوختی برابر با 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد.
 

خودرو پلاگین هیبریدی

خودرو پلاگین هیبریدی نوع پیشرفته‌تری از خودرو هیبرید است که دارای باطری‌های بزرگ¬تر و قدرتمندتری است که این امکان را به خودرو می¬دهد تا مسافت بیشتری را بدون سوخت حرکت کند. PHEV  نام دیگری است که به اختصار به خودروهای پلاگین هیبرید اختصاص یافته است. تفاوت خودرو هیبریدی با خودرو پلاگین هیبرید این است که پلاگین هیبریدها قابلیت شارژ با برق شهری را دارند و می¬توانید در داخل خانه و یا ایستگاه¬های مخصوص شارژ خودرو آن¬ها را شارژ نمایید هرچند که تعداد این ایستگاه ها بسیار اندک است.
 
این خودروها درصد آلایندگی بسیار کمی دارند. بزرگ‌ترین خبر خوش درباره این خودروها این است که در صورت خالی شدن شارژ باطری می توانید از موتور الکتریکی تعبیه شده در آن بهره ببرید البته شایان ذکر است که این خودروها قیمت گران تری نسبت به نمونه¬های هیبریدی دارند.

پر فروش ترین خودرو پلاگین هیبرید در جهان

پر فروش ترین خودرو پلاگین هیبرید

شورولت ولت پر فروش ترین خودرو پلاگین هیبرید در سراسر جهان می باشد که بعد از آن خودرو بی.ام.و i3 قرار دارد و آلایندگی بسیار کمی را تولید می¬کنند. طراحی ظاهری جذاب و جدید این خودروها از دیگر عواملی است که سبب دیده شدن و محبوبیت جهانی آن¬ها شده است.
 

خودروهای الکتریکی و برقی

خودروهای الکتریکی و برقی دارای یک قلب تپنده از نوع برقی هستند که قابلیت شارژ دارد و در صورت خالی شدن شارژ باتری آن دیگر قادر به ادامه حرکت نخواهد بود. کمی جذاب به نظر می¬رسد اما مسئله¬ای که وجود دارد این است که نمی¬توانید در هر بار شارژ مسافت بیشتر از 400 کیلومتر را طی نمایید.
در نتیجه مجبور هستید مسافت¬های طولانی را در جاده با این خودرو سپری نکنید. البته این مورد به خاطر نبود زیرساخت های مناسب برای این خودرو همانند ایستگاه¬های شارژ و ... می¬باشد.

تفاوت خودروهای برقی و هیبریدی

تا این قسمت از مقاله با خودروهای برقی و هیبریدی آشنا شدید و احتمالا به تفاوت خودروهای برقی و هیبرید نیز پی برده اید. خودروهای برقی تنها دارای یک موتور هستند که به صورت برقی است و انرژی مورد نیاز خود را از باطری دریافت می¬کند.
 
 این باطری قابل شارژ است و با هر بار شارژ کامل می¬تواند مسافت 400 کیلومتری را طی نماید، اما  خودروهای هیبریدی در زیر کاپوت خود از دو موتور بهره برده اند که یکدیگر را همراهی می¬کنند یکی از این موتورها موتور سوختی و بنزینی است و دیگری موتور برقی که انرژی مورد نیاز خود را از حرکت سیستم ترمز دریافت می¬کند و این بدین معنی است که امکان شارژ برای آن وجود ندارد. ناگفته نماند که باطری به کار برده شده در هردو این خودروها با یکدیگر تفاوت دارد و نیروی تولید شده آن¬ها نیز به لطف منبع انرژی های متفاوت آن دو، با یکدیگر متفاوت است.
 

برتری خودروهای برقی نسبت به خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی قیمت بالایی دارند و همین دلیل کافی است تا با استقبال گرم مردم رو به رو نشوند هرچند که کیفیت کارشان خوب باشد و باعث کاهش آلودگی نیز شوند به هرحال امیدواریم با قیمت مقبول تری برای این خودروها روبه رو شویم.
 
خودروهای برقی برتری نسبت به خودروهای هیبریدی دارند و علت آن عملی کردن ایده این خودروها توسط کمپانی¬های جاه طلبانه¬ای همچون تسلاموتورز است و این طور که مشخص است اگر این خودروها به باطری¬های قوی تری و ظرفیت بالا مجهز شوند می توانند الایندگی تولید شده توسط وسایل نقلیه را به صفر برسانند. قطعا زندگی در شهر و جهانی بدون الودگی و هوایی پاک بسیار دلپذیرتر خواهد بود.

نظرات

برای ثبت نظر همیشگی وارد شوید.
نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظر شما