تاریخچه شرکت خودروسازی تویوتا TOYOTA
دهم اردیبهشت
|
0 نظر
نوشته شده توسط : زهرا پروانه 1

یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی دنیا در ژاپن واقع شده است.شرکت تویوتا که برندی نام آشنا با شهرت جهانی است پر فروش ترین محصولات را دارد. تعداد کارکنان کارخانه تویوتا در سال 2013 میلادی به بیش از 350 هزار نفر می رسید و نشان از بزرگ بودن و پر فروش بودن محصولات این شرکت دارد. می توان گفت طبق آمارهای جهانی فروش خودروهای تویوتا در سال های اخیر رکوردار بیشترین فروش در جهان بوده است.

بنیان گذار کارخانه موفق تویوتا کیشیرو تویودا نام داشت که تا آن زمان در کارخانه نساجی پدرش ساکیشی تویودا مشغول فعالیت بود. تاسیس این کارخانه در سال 1926 بود اما بیشینه شرکت نساجی ساکیشی به اوایل قرن بیستم برمی گردد. علاوه بر راه اندازی کارخانه نساجی ابداع و ساخت یک ماشین بافندگی صنعتی نیز از موفقیت های ساکیشی به شمار می آید که در سال های آینده نمونه تمام اتوماتیک آن نیز توسط او ساخته شد. کیشیرو که مانند پدر در کارخانه نساجی مشغول به کار بود فارغ اتحصیل رشته مهندسی مکانیک بود و توجه بسیاری به تولیدات و مدل های مختلف خودرو داشت. در اواخر دهه بیستم میلادی طبق توافق نامه ای که شرکت نساجی تویودا با انگلستان امضا شد حق تولید دستگاه های بافندگی به کشورهای دیگر نیز داده شد و برای این منظور کیشیرو سفری به آمریکا در پیش گرفت. این سفر نه تنها برای پیش بردن امور کارخانه نساجی بلکه برای پیش برد اهداف تولیدات اتومبیل که در ذهن می پروراند نیز بود. در سال 1930 کیشیرو به موتورهای گازوئیلی پرداخت و قصد داشت در این زمینه اقداماتی را انجام دهد و از این رو با مسئولان شرکت به مذاکره پرداخت. در ابتدا با مخالفت فراوانی روبرو شد اما در نهایت نظر موافق رئیس شرکت را گرفت و دولت نیز از پیشبرد صنایع اتومبیل استقبال می کرد. در سال 1933 کارخانه جدید در درون کارخانه نساجی پدر آغاز به کار کرد. هدف کیشیرو تولید اتومبیل های مناسب برای کشور ژاپن بود اما از موارد مثبتی که در اتومبیل های پیشرفته کشورهای خارجی وجود داشت استفاده کند.

دوست دارید با تاریخچه شرکت بی ام و بیشتر آشنا شوید؟

آشنایی با شرکت تویوتادر نهایت در سال 1935 کارخانه نوپای تویوتا تولید اتومبیل را آغاز کرد و لگوی تویوتا ایجاد شد و بعد از مدت کوتاهی شرکت تویوتاموتور به طور رسمی شروع به کار کرد. در این زمان بود که کارخانه نساجی ساکیشی جای خود را به کارخانه خودروسازی تویوتا داد. کیشیرو که بنیان گذار کارخانه تویوتا بود در ابتدا معاون شرکت جدیدالتاسیس بود اما چند سال بعد به عنوان مدیرعامل فعالیت خود را ادامه داد و روش مدیریتی نوینی را پایه گذاری کرد. این روش های نوین عبارت بود از سیستم JIT، راه اندازی موسسه تحقیقاتی، پیاده سازی ایده های خلاقانه و همچنین راه اندازی سیستم آموزش.

با مدیریت جدید کیشیرو اولین خودروی تویوتا تولید و روانه بازار شد. اما شرکت موفق تویوتا در زمان جنگ جهانی دوم مانند دیگر کارخانه های خودروسازی دچار بحران شد. در این زمان کارخانه تویوتا در انحصار ارتش قرار گرفت و به تولید کامیون برای جنگ پرداخت. این شرایط تا چند سال بعد از جنگ نیز حکم فرما بود و تویوتا اجازه تولید اتومبیل نداشت.
کیشیرو در سال 1952 درگذشت و مدیریت شرکت به دست پسرعموی او افتاد. اما این تغییر مدیریت نه تنها ضربه ای به شرکت وارد نکرد بلکه باعث موفقیت های چشم گیر بعدی آن شد. ایجی تویوتا پسرعموی کیشیرو به همراه پسر کیشیرو توانستند شرکت خودروسازی تویوتا را به یکی از بزرگترین کارخانه های اتومبیل سازی تبدیل کنند.
ایجی در دهه پنجاه میلادی که مدیریت شرکت را به دست گرفت تمام تلاش خود را برای ارتقای کیفیت کارخانه کرد و برای این منظور چندین بار به آمریکا سفر کرد و با مسئولان کارخانه فورد که در آن زمان از تولید کنندگان به نام خودرو بود و روزانه 8 هزار دستگاه تولید می کرد دیدار کرد و سعی داشت در تولیدات خود از محصولات فورد الگوبرداری کند. در نتیجه توانست با ایده کاهش هزینه ها طراحی محصولاتش را مدرن تر کند.

او همچنین تلاش می کرد تا خودروهای خود را در کشورهای بزرگ خارجی بفروشد. در ابتدا با الگوبرداری از اتومبیل های آمریکایی خوردوی تویوتا کرون را تولید و به کشور آمریکا صادر کرد که با استقبال خوبی از طرف غربی ها روبرو نشد و این شکست باعث شد به فکر تولید خودروی های اقتصادی بیفتد. قابل ذکر است که این اقدامات را از زمانی که هنوز به سمت مدیریت عامل نائل نشده بود دنبال می کرد.  

زمانی که ایجی به طور رسمی مدیرعامل شرکت خودروسازی بزرگ تویوتا شد کورولا راهی بازار آمریکا شد. این خودرو امکاناتی نظیر پیشرانه جدید یک لیتری، جعبه دنده اتوماتیک و سیستم تهویه مطبوع و مجهز به کولر بود. این خودرو توانست هدف ایجی را محقق کند و امروز نیز یکی از پرفروش ترین خودروها در تمام دنیاست.
یکی دیگر از اقدامات خلاقانه و بسیار موفق ایجی تاسیس برند لکسوس بود. هدف او این بود که سهم بیشتری در بازارهای جهانی داشته باشد.
حدود بیست سال بعد در آمریکا مرکز فنی تویوتا راه اندازی شد. در سال 1984 بین شرکت آمریکایی جنرال موتورز و تویوتا مشارکت صورت گرفت.
مدتی بعد تایچی اونو مدیرعامل جدید شرکت بزرگ تویوتا بود که بازهم در راستای موفقیت شرکت تلاش فراوانی کرد تا یکی از بزرگترین تولید کننده های خودرو در جهان باقی بماند. امروزه این هدف به طور کامل محقق شده و تویوتا از تولید کننده های بزرگی است که هم به طراحی و تولید اتومبیل های سواری می پردازد و هم تولید کامیون های بزرگ.
اصول و روش های نوین و منحصر به فرد مدیریتی که آغازش به دست کیشیرو بود و مسئولان بعدی نیز این سیاست ها را دنبال کردند باعث شد شرکت بزرگ تویوتا یک شرکت منحصر به فرد باشد و می توان گفت یک شرکت خودروسازی معمولی نیست.
ساکیشی پدر کیشیرو معتقد بود همیشه باید در راستای تکامل و بهبود تلاش کرد و این عقیده تویوتا را منحصر به فرد و موفق کرد.
راه برد صرفه جویی و استفاده از همه امکانات موجود و شکست ناپذیری در برابر محدودیت ها با اجرای ایده کیشیرو با راه اندازی کارخانه در دل کارخانه نساجی به طور کامل محقق شده بود و همین امر سبب شد که همگان بدانند سادگی و خلاقیت و اهمیت ندادن به تجملات و نادیده گرفتن محدودیت ها موثرترین موارد در خلق ایده ها و بنیان گذاری تولیدات و محقق شدن رویاهاست.
تایچی اونو مدیر شرکت در دهه پنجاه میلادی نیز بر این عقیده بود که زمانی که می بینید مشکلی در کارتان وجود ندارد یعنی پیشرفتی در کارتان وجود نداشته و به زودی شکست خواهید خورد. او بر این باور بود که زمانی که به مشکلی بر می خورید چندین بار از خود بپرسید چرا؟ و در پی حل مشکل باشید و علت مشکل را جویا شوید تا بتوانید به مشکل غلبه کنید زیرا ریشه یابی مشکلات خود می تواند شما را به جواب سوالتان برساند.

تویوتا به قدری در تولید اتومبیل های کارآمد و بهینه عمل کرده است که امروزه حدود 80 درصد از تولیدات بیست سال اخیر هنوز هم استفاده می شوند و همین موضوع می تواند کیفیت عالی و کم بودن استهلاک و تولید فراوان در آن زمان را به اثبات برساند.
یک دلیل دیگر برای جهانی شدن برند تویوتا محصولات کم مصرف و هیبریدی و هیدروژنی است که نام سبزترین برند خودروسازی را دریافت کرده است. یکی از دغدغه های جهانی پاک نگهداشتن هوا و کم کردن آلودگی هاست که تویوتا در این زمینه نیز موفق عمل کرده است و در زمینه کاهش تولید گازهای گلخانه ای و آلودگی محیط و همچنین استفاده از مواد قابل بازیافت رتبه اول جهانی را به دست آورده است.

نظرات

برای ثبت نظر همیشگی وارد شوید.
نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظر شما