تاریخچه شرکت خودروسازی هوندا
شانزدهم اردیبهشت
|
0 نظر
نوشته شده توسط : زهرا پروانه 1

یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی که به وسیله سوئی شیرو هوندا در سال 1948 تاسیس شد و با برند هوندا جهانی شد که امروزه در زمینه طراحی و تولید موتورسیکلت و موتور اتومبیل و اتومبیل فعالیت می کند.
سوئی شیرو هوندا موسس و بنیان گذار شرکت هوندا در سال 1906 در روستایی در ژاپن به دنیا آمد. او که از بزرگترین تولیدکنندگان موتورسیکلت و خودرو بود توانست با علم مهندسی قوی و هنر مدیریت خود از بسیاری از رقیبان پیشی بگیرد و جایگاه خوبی در بازارهای جهانی کسب کند. شرکت هوندا در سال 1963 وارد عرصه خودروسازی شد و در سال 1980 توانست عنوان سومین تولیدکننده بزرگ خودرو در ژاپن را به دست آورد.
پدر هوندا یک آهنگر بود و به تعمیر و فروش دوچرخه مشغول بود. سوئی شیرو در 1913 به مدرسه رفت اما علاقه چندانی به درس خواندن نداشت اما در هشت سالگی با دیدن اتومبیلی که بدون نیروی محرکه اسب حرکت می کرد برایش جذابیت خاصی داشت و خود او از این لحظه از زندگیش به عنوان نقطه شروع خلاقیت هایش یاد می کند. سوئی شیرو در کنار پدر نکات فنی و مکانیکی را فرا گرفت و کار با ابزارهای مختلف را امتحان کرد. سوئی شیرو سال ها بعد با دیدن آگهی استخدام یک شرکت در توکیو به آنجا رفت هرچند که تحصیلات عالیه نداشت اما به دلیل علاقه زیادی که به کارهای فنی و مکانیکی داشت راهی ژاپن شد و به عنوان جوان ترین کارمند در شرکتی به نام Art Shokai در سن 15 سالگی مشغول به کار شد.
این شرکت در زمینه تعمیرات اتومبیل و موتورسیکلت فعالیت می کرد. با این که در ابتدا کارهای نظافت و خدمات ساده را انجام می داد اما بعدا با نشان دادن علاقه شدید و قدرت یادگیری فوق العاده اش توانست نظر مدیران را جلب کند و کارهای مورد علاقه خود را از سر گرفت.
هوندا مدت زیادی در شرکت شوکای مشغول بود و در این زمان تولید خودروهای مسابقه ای را نیز انجام می دادند.
خودرویی به نام Curtiss این شرکت نیز مورد توجه بسیاری قرار گرفت. هوندا با شرکت در این پروژه ها تجربیات فراوانی به دست آورده بود و توانست در سال 1928 شعبه ای شرکت شوکای را به نام خود تاسیس کند. به دلیل انجام تعمیرات خودروهای مرسدس بنز و دایملر و لینکن در شرکت شوکای توانسته بود مهارت زیادی را به دست آورد و همین باعث شد که در شرکت خودش به سرعت پیشرفت کند.
سوئی شیرو هوندا بعد از مدتی می خواست تا کسب و کار جدید تاسیس کند. شرکت جدید او توکای سیکی بود که در آن به تولید رینگ پیستون پرداخت. در این پروژه جدید با شکست های متعددی روبرو شد و باعث شد به فکر تحصیلات آکادمیک بیفتد و بعد از گذراندن تحصیل شرکت شوکای را واگذار کرد و تمام تمرکز خود را بر روی توکای سیکی گذاشت و در نهایت توانست عنوان تولیدکننده ی بزرگ قطعات برای شرکت های بزرگی همچون تویوتا و هواپیماسازی ناکاجیما را به دست آورد. بعد از مدتی در سال 1942 در جنگ جهانی این شرکت متحمل خساراتی شد و تحت کنترل وزارت دفاع درآمد و سوئی شیرو از مقام مدیریت تنزل داده شده و بعد از مدتی به دلیل حملات هوایی با مشکلات زیادی روبرو شد و کارخانه توکای نابود شد و همچنین در زلزله ای که در سه سال بعد رخ داد نیز کارخانه ایواتا به طور کامل از بین رفت.
سوئی شیرو تصمیم گرفت به طور کامل سهام شرکت توکای سیکی را به تویوتا واگذار کند و هدف دیگری را در پیش گرفت. سه سال بعد در سال 1948 مرکز تحقیقات فنی هوندا تاسیس شد که بعد از مدتی به Honda Motor تغییر نام داد.
تاریخچه شرکت هوندا در آغاز تاسیس کارخانه هوندا به تولید موتورسیکلت پرداخت بود که در آن زمان هدف سوئی شیرو تولید موتورسیکلت های ارزان و ساده بود. یکسال بعد موتورسیلکت هوندا مدل D تولید و روانه بازار شد که حداکثر سرعت آن به 50 کیلومتر در ساعت می رسید. صادرات محصولات هوندا در سال 1959 آغاز شد. در آن زمان به عنوان بزرگترین تولیدکننده موتورسیکلت در جهان شناخته شده بود. هوندا یک سال بعد وارد عرصه خودروسازی شد که هدف آن تولید خودرو برای کشور ژاپن و همچنین شرکت در مسابقات رالی بود.
در سال 1973 با تولید خودرویی با نام Civic توانست نظر آمریکایی ها را جلب کند و با با استقبال خوبی از طرف آن ها روبرو شد. در سال 1980 کارخانه اتومبیل سازی هوندا توانست نام خود را به همه جهان بشناساند و در لیست بهترین خودروساز ها قرار بگیرد.
در سال 1989 در بین مشتریان آمریکایی امتیاز بیشتری کسب کرد و به عنوان برترین خودروساز شناخته شد و محصولات لوکس و قدرتمند هوندا در بازار آمریکایی ها رونق بیشتری گرفت. این پیشرفت ها باعث شد هوندا تصمیم به ارتقا سطح کیفی محصولات بگیرد و همچنین دست به نوآوری بزند. در نتیجه امکاناتی نظیر سیستم تنظیم و کنترل سرعت، بهبود تجهیزات ایمنی، ساخت خودروهای برقی و الکتریکی و ساختار آلومینیومی بدنه را به تولیدات خود اضافه کند. ظ
حالا دیگر هوندا مشهورتر و قدرتمندتر از قبل شده بود و خط تولید خود را در کشورهای دیگر نیز راه اندازی کرد. این کشورها عبارت بودند از چین، هند، تایلند، اندونزی، برزیل، آمریکا، کانادا، انگلیس، ترکیه، پاکستان. با این کار شهرت بیشتری به دست آورد و محبوبیتش دوچندان شد. در آن زمان چند نمونه از خودروهای هوندا مانند Civic و Accord فروش بیشتری به دست آوردند و به عنوان پرفروش ترین خودروها در بازارهای مختلف شناخته شدند.
هوندا نه تنها در زمینه تولید خودرو و موتورسیکلت بلکه در حوزه های دیگر موتورهای هواگرد، قایق های موتوری، پمپ آب، ژنراتورها، تجهیزات انتقال برق و تجهیزات الکتریکی، هواپیماهای جت و موتورهای جت نیز به طور گسترده فعالیت می کند.
 
قابل ذکر است که هوندا از پیشگامان خودروسازی در ژاپن بود که بعدها شرکت های تویوتا و نیسان برندهای لکسوس و اینفینیتی را با الهام گرفتن از این شرکت راه اندازی کردند.
در حال حاضر کمپانی بزرگ هوندا در حال رقابت با تویوتا و فورد و فولکس واگن و جنرال موتورز، هیوندای و پژو سیتروئن بوده و در جهان به عنوان هشتمین شرکت خودروسازی شناخته شده است.
 سوئی شیرو هوندا از طرف کارمندانش با لقب صاعقه شناخته شده است زیرا از نظر آن ها فردی بسیار مهربان اما سختگیر در کار است که برای موفقیت بیشتر کارمندان را برای کار سخت و پرتلاش تحت فشار قرار می داد. این کارآفرین و صنعت گر قدرتمند مدت 65 سال در شرکت هوندا مشغول فعالیت بود و از آزمایش خودروهای جدید ابایی نداشت. با وجود موقعیت خوبی که داشت هیچ گاه برای نزدیکان خود تبعیضی قائل نشد زیرا عقیده داشت هرچقد یک موسس خوب باشد نمیتواند تضمین کند که پسرش نیز مانند خودش خواهد بود.
 در نهایت در سال 1973 بازنشست شد اما باز هم دست از فعالیت نکشید و در سمت های دیگری مشغول فعالیت بود. این تاجر موفق و کارآفرین در 1991 درگذشت و زندگی پر از فراز و نشیب او به پایان رسید. در زندگی خود موفقیت ها و افتخارات متعددی به دست آورد. در طول زندگی خود توانست 470 اختراع و 150 پتنت را به ثبت برساند. هوندا توانست روبان آبی کشورش را نیز به دست آورد که بالاترین درجه افتخاری در بین آن هاست. هوندا با 3200 دلار کارش را شروع کرده بود اما در نهایت توانست درآمدی بیش از 30 میلیارد دلار را به دست آورد.

 

نظرات

برای ثبت نظر همیشگی وارد شوید.
نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظر شما