10 خودرو هیبریدی موجود در ایران
نهم مهر
|
0 نظر
نوشته شده توسط : حسن میرزایی

شاید برایتان این سؤال به وجود بیاید که اصلاً خودروی هیبریدی چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که یک خودروی هیبریدی، خودرویی است که از بیش از یک وسیله پیشران استفاده می‌کند؛ به این معنا که موتور بنزینی یا دیزلی را با موتور الکتریکی ترکیب می‌کند.
مزایای اصلی خودروهای هیبریدی این است که نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی معمولی، سوخت کمتری مصرف و دی اکسید کربن (CO2) کمتری را در هوا منتشر کند. از آنجا که خودروهای هیبریدی اغلب آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای معمولی دارند، صاحبان آن‌ها نیز ممکن است از مزایای اضافی از جمله مالیات کمتر برخوردار شوند.
اما خودروهای هیبریدی چگونه کار می‌کنند؟ خودروهای هیبریدی دارای موتور معمولی، موتور الکتریکی و باتری هستند. سه نوع مختلف موتور وجود دارد و هر کدام به روش متفاوتی عمل می‌کنند.
در چند سال گذشته بازار فروش ماشین کشورمان سبک نو و جدیدی از خودروها را به خود دیده است که البته با استقبال گرم مشتریان و متقاضیان نیز رو به رو شده است، یکی از انواع این خودروها، خودروهای هیبریدی هستند که توسط خودرو سازان نام آوازهای همچون میتوسبیشی، بی ام و، تویوتا و ... تولید و روانه بازار جهانی شده‌اند.
طبیعی است که تمامی این خودروها را در بازار کشورمان نمی‌توانیم پیدا کنیم و دلیل آن هم شرایط تحریم و اقتصاد کشورمان است. اما با این حال هستند خودروهایی که توانسته‌اند سختی‌ها را پشت سر گذاشته در خیابان‌های ایران قدم بردارند. در این مقاله از سایت carech، تصمیم داریم خودروهای هیبریدی موجود در کشورمان را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد خرید یکی از انواع مدل‌های خودرو هیبریدی را دارید، همین حالا در سایت کارچ سفارش خود را با نازل‌ترین قیمت و بهترین شرایط، ثبت کنید.

خودرو هیبریدی بی ام و

معرفی خودروهای هیبریدی موجود در ایران


طبق آمار موجود تعداد محدودی از خودروهای هیبریدی در کشور موجود می‌باشد که مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند و در بازار خودرو به فروش می‌رسد اما با این اوضاع بسیار سرو صدا به پا کرده است و از کوچک تا بزرگ تا حدودی با آن‌ها آشنا هستند. در این مقاله، سایت کارچ قصد دارد خودروهای هیبرید موجود در کشور را برایتان معرفی کند، اما پیش از آن به مقایسه خودروهای گازی و هیبریدی که در زیر آورده‌ایم توجه کنید:
خودروهای هیبریدی:
•    مسافت پیموده شده بالاتر
•    انرژی پاک‌تر
•    ارزش فروش بالاتر
•    کاهش وابستگی به سوخت

ماشین‌های گازسوز
•    قدرت بهتر
•    برچسب قیمت اقتصادی

•    هزینه نگهداری پایین
•    چابکی بهتر (شتاب و سرعت بیشتر)
 

لکسوس NX300H

لکسوس nx300h

کمپانی لکسوس از دیگر رقیبان خود عقب نمانده است و اینبار با محصول هیبریدی خود لکسوس NX300H پا در میدان گذاشته است و توانسته است مجوز ورود به ایران را دریافت کند. ظاهر اعجوبه‌ای این خودرو شاید چنان دلچسب نباشد اما همچون شیر خفت های قدرت را فریاد می زند. همچنین به جرات می‌توان گفت که در بخش طراحی، طراحان این کمپانی در قسمت عقب خودرو نسبت به جلوی آن موفق‌تر بوده‌اند. حدود 46 دستگاه لکسوس NX300H در ایران وجود دارد که به لطف شاسی بند آن و همچنین ویژگی‌های آن و کیفیت درجه یک بسیار محبوب شده است. این خودرو در سه تیپ دو، سه و سی در کشور موجود است.

مشخصات فنی لکسوس NX300H


این خودرو ژاپنی یک موتور 4 سلندر 16 سوپاپه بنزینی دارد که مصرف سوخت آن در داخل شهر برابر با 9.4 لیتر می‌باشد و در بیرون از شهر برابر با 8.6 لیتر است. این خودرو هیبریدی با توجه به مصرف سوخت بالایی که در قیاس با دیگر خودروهای موجود دارد رانندگی با موتور برقی آن بسیار به صرفه‌تر به نظر می‌آید و توصیه می‌کنیم از این خودرو جز برای تردد در شهر استفاده نکنید و علت آن هم شارژ کردن راحت ماشین می‌باشد. این خودرو تنفس طبیعی دارد و به صورت دو دیفرانسیل طراحی شده است. موتور آن می‌تواند قدرتی برابر با 194 اسب بخار تولید نماید و گشتاور آن نیز برابر با 210 نیوتن متر است که به این خودرو کمک می‌کند شتاب 0 تا 100 را در زمانی برابر با 9.3 ثانیه طی نماید.

بی ام و i8

بی ام و i8

شش سال پس از عرضه این خودرو در بازار، i8 کوپه (و رودستر جدیدتر) به چرخه محصولات کمپانی بی ام و افزوده شدند. هر دو مدل، چهار چرخ محرک و ترکیبی از موتور الکتریکی و هیبریدی و فناوری بی ام و TwinPower Turbo دارند. خودروسازی بی ام و همواره در طول سال‌ها، به طراحی و عرضه خودروهای فوق لوکس پرداخته و همیشه پاسخگوی انواع سلیقه‌ها بوده است. اغلب مدل‌های این کمپانی خودرو سازی بسیار زیبا و دارای امکانات و عملکرد بی نظیر هستند.

مشخصات فنی خودرو bmw i8


یک موتور گازی 1.5 سیلندری 228 اسب بخار نیز دارند. نیروی موتور از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک استپترونیک به چرخ های عقب منتقل می‌شود. در حالی که موتور الکتریکی چرخ های جلو را از طریق گیربکس دو سرعته اتوماتیک به حرکت در می‌آورد. نتیجه نهایی یک سیستم AWD مخصوص ترکیبی است. i8 کوپه می‌تواند در 4.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد ولی i8 رودستر 4.6 ثانیه طول می‌کشد تا به سرعت 100 کیلومتر، دست پیدا کند. حداکثر سرعت هر دو مدل 250 کیلومتر در ساعت است. برد الکتریکی برای i8 کوپه 55 کیلومتر و برای i8 رودستر 53 کیلومتر است. نمای بیرونی رودستر دو سرنشینه بهینه سازی شده از نظر آیرودینامیکی با درهای مخصوص طراحی شده و سقف نیز به شکل باز طراحی شده است. بنابراین مسافران از داخل کابین می‌توانند از منظره آسمان آبی لذت ببرند. قسمت بالایی کانورتیبل برقی در کمتر از 16 ثانیه باز و بسته می‌شود، حتی در شرایطی که خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت در حال حرکت باشد.

تویوتا CHR

تویوتا chr
این طور که به نظر می‌رسد کمپانی تویوتا در وارد کردن خودروهای هیبریدی‌اش به کشورمان موفق‌تر بوده است. CHR سومین خودرو برقی این کمپانی است که در کشورمان وجود دارد. این کراس آور جذاب و البته کوچک را می‌توان یک خودرو بی رقیب دانست که بر روی یک شاسی بلند سوار شده است. این خودرو در ایران در 4 تیپ مختلف DYNAMIC – ICON – LOUNG – PREMIUM وجود دارد. در بین این تیپ‌ها ساده‌ترین آن تیپ ICON می‌باشد و پیچیده‌ترین و یا به عبارتی کامل‌ترین آن تیپ DYNAMIC می‌باشد.

مشخصات فنی خودرو تویوتا CHR

موتور توربو این خودرو شیک و خارق العاده به صورت 4 سیلندر با حجم 1197 سی سی می‌باشد و قدرت آن برابر با 115 اسب بخار برآورد شده است. نهایت گشتاوران برابر با 185 نیوتن متر است. صفر تا 100 این خودرو در زمان 12 ثانیه انجام می‌شود و مصرف سوختی آن هم برابر با 7.5 لیتر خواهد بود.

برای مشاهده نقد و بررسی کامل و خرید تویوتا CHR به صفحه محصول این خودرو مراجعه کنید.

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس

در نگاه اول به این خودرو هیبریدی بیشک چند ثانیه‌ای به آن خیره خواهید شد بدون آنکه پلک بزنید و این نشان از موفق بودن تویوتا در طراحی ظاهری خودرو است. تویوتا در زمینه ساخت و تولید اتومبیل‌های هیبریدی تا به امروز دست پر بوده و انواع مختلفی از آن‌ها را ساخته است. تویوتا پریوس دارای جلوبندی هندسی و خطوط شکسته است که عامل جذابیت و البته منحصر به فرد بودن آن شده است. برخلاف قسمت جلوی خودرو در قسمت عقبی آن با طرحی جدید رو به رو نیستیم اما آرگونومی مناسبی در کلیت خودرو وجود دارد. این خودرو کم نظیر قیمت بسیار زیادی دارد و تنها 8 دستگاه از آن وارد کشور شده است.

مشخصات فنی تویوتا پریوس

تویوتا پریوس با دنده متغیر سی وی تی از موتور بنزینی با حجم 1800 سی سی بهره برده است که قدرتی برابر با 110 اسب بخار دارد و در کنار موتور برقی می‌تواند تا حداکثر قدرتی برابر با 121 اسب بخار ایجاد نماید. هردو موتور این خودرو در کنار هم می‌توانند گشتاوری برابر با 141 نیوتن متر داشته باشند. این خودرو دارای گواهی استاندارد آلایندگی یورو 6 می‌باشد. برای طی مسیر 100 کیلومتری با این خودرو شما تنها به 5 لیتر بنزینی نیاز خواهید داشت.

لکسوس CT200H

لکسوس CT200H

لکسوس اینبار محصول جدیدی از خودروهایش را معرفی کرده است که از تکنولوژی هیبرید بهره برده است. این خودرو که از آن تنها 4 دستگاه در کشور موجود است و با قیمت بسیار بالایی به فروش می‌رسد از نظرظاهری تقریباً امتیاز خوبی را کسب می‌کند و یک خودرو هاچ بک است اما با این وجود طراحی کشیده‌ای دارد و یک خودرو جمع و جور به نظر نمی‌رسد.

مشخصات فنی خودرو لکسوس CT200H

لکسوس CT200H موتوری با 4 سیلندر دارد که قادر است قدرتی برابر با 134 اسب بخار تولید نماید و حجم آن هم برابر با 1800 سی سی می‌باشد. این ماشین با نهایت سرعت 180 کیلومتر صفر تا 100 خود را در 9.8 ثانیه پر می‌کند. مصرف سوخت این خودرو به لطف موتور الکتریکی آن بسیار پایین و برابر با 3.7 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌باشد و دارای استاندارد آلایندگی نیز است که آن را به طور کامل به یک خودرو سبز تبدیل کرده است.

هیوندا سوناتا

هیوندا سوناتا

کمپانی هیوندا نیز ایز این قافله عقب نمانده است و با تولید خودرو سوناتا هیبرید خود توانسته است آن را راهی کشورمان کند. این خودرو با ظاهر تهاجمی زیبای خود از نکات ظرافتی زیادی سود برده است که ظاهر آن را دلنشین تر می‌کند. این سدان کره‌ای دارای باطری لیتیوم پلیمر است که در مواقع حرکت با سرعت پایین در مصرف سوخت صرفه جویی می‌نماید. در این خودرو قادر نخواهید بود مسافت طولانی را با موتور برقی طی نمایید و علت آن خالی شدن شارژ باطری می‌باشد.

مشخصات فنی خودرو سوناتا هیبریدی

این خودرو دارای موتور 4 سیلندر با حجم 2 لیتر است که قدرتی برابر با 154 اسب بخار تولید می‌کند و دارای جعبه دنده 6 سرعته به صورت اتوماتیک می‌باشد. موتور برقی این خودرو وظیفه ژنراتور را به عهده گرفته است و توانایی تولید قدرتی برابر با 51 اسب بخار دارد و نهایت گشتاوران هم برابر با 204 نیوتن متر است. ناگفته نماند که حداکثر گشتاور موتور بنزینی آن هم برابر با 190 نیوتن متر می‌باشد و با این تعاریف در زمان روشن بودن هردو موتور گشتاور خودرو برابر با 320 نیوتن متر می‌شود. شتاب صفر تا 100 این خودرو برقی در 9.3 ثانیه پر می‌شود.

 

نظرات

برای ثبت نظر همیشگی وارد شوید.
نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظر شما