خودرو هیبریدی و انواع آن
23 آذر
|
0 نظر
نوشته شده توسط : زهرا پروانه 1

احتمالا شماهم تا به امروز اسم خودروهای سبز را شنیدهاید، خودروهای سبز یا همان خودروهای هیبریدی به آن دسته از خودروها گفته میشود که به جای استفاده از بنزین به عنوان سوخت اصلی توسط برق تامین میشوند و دارای باطری هستند که انرژی مورد نیاز آن ها را تامین میکند. به لطف پیشرفت تکنولوژی و فناوری توسط بشر چندان عجیب نیست اگر در آینده نه چندان دور با خودروهای برقی در خیابانها رو به روش وید و با آن ها تردد کنید به نظر که جذاب است اما خب ا واقعی نشود نمیتوان به طور حتم برای آن نظری دارد. میدانم که شما هم در ذهنتان سوال های بسیاری درباره خودروهای هیبریدی دارید پس با ما در کارچ همراه شوید تا ریز و درشت این خودرو اعجوبهای را با هم بررسی کنیم.

 

خودرو هیبریدی چیست؟

ابتدا بگذارید با چیستی این خودرو آشنا شویم، خودرو هیبریدی یک نوزاد تقریبا تازه متولد شده در بین هم نوعان خود میباشد که با تولدش سر و صدا زیادی در سطح جهان به پا کرد. این خودرو که بعضا به آن خودرو دوگانه نیز گفته میشود از یک موتور بنزینی از نوع معمولی و یک عدد موتور الکتریکی به همراه یک باطری برخوردار است. به لطف کار کردن این خودرو با باطری آلایندگی کمتری تولید میکند و در نهایت موجب میشود تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد نماید به همین خاطر است که به آن ماشین دوست دار طبیعت هم گفته میشود.

 

عاملی که سبب محبوبیت این خودروها شده است این است که راندده میتواند با سلیقه خود انتخاب کند که با سوخت بنزینی حرکت کند و یا از موتور الکتریکی برای حرکت بهره ببرد. خودرو هیبریدی در نوع های دیگری نیز تولید میشود که در آن ها از سوختهای دیگری همچون انرژی خورشید، پروپان و یا هیدروژن استفاده میشود و در ادامه بیشتر با انواع خودروهای هیبریدی آشنا خواهیم شد. تکنولوژی بهروز به کار برده شده در این ماشینها میتواند با یکدیگر تفاوت داشته باشد چرا که طراح قادر است با هدف قدرت بیشتر یا بهره وری بیشتر در میزان مصرف سوخت و یا کاهش منتشر کردن گازهای گلخانه ای و یا حتی حرکت در مسافت طولانی با کاهش سوختگیری آن را انتخاب کرده و تغییر دهد.

 

خودرو هیبریدی چگونه کار میکند؟

همانطور که پیشتر گفتیم خودرو هیبریدی از یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی ساخته شده است و به عبارتی یک خودرو دوگانه است. هدف از این عمل کاهش میزان مصرف سوخت و در عین حال افزاایش کارایی و راندمان ماشین می باشد. این اتومبیل انرژی الکتریکی را که در موتور خود تولید میشود را در باتری ذخیره میکند و در ترکیب با انرژی حاصل از احتراق سوخت کار میکند. شارز باتزی میتواند از ترمزهای احیا شونده خودرو نیز تولید شود. این نکته را نیز فراموش نکنید که موتورهای الکتریکی کارایی سه برابری نسبت به موتورهای بنزینی دارند.

 

 

مصرف سوخت خودروهای هیبریدی

میزان سوخت خودروهای هیبریدی در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارند چرا که هر یک از آن ها بر اساس استاندارد خاصی آن را بررسی میکنند. البته امروزه این استانداردها تقسیم بندی شده است و شاید بتوان گفت که این امکان وجود دارد که میزان مصرف آن ها در سراسر جهان با یکدیگر برابر باشد. اما چیزی که واضح است و ذهن بسیاری از منتقدان و متخصصین و ... را به خود مشغول کرده است این است که مصرف سوخت این خودروها بسیار بالاتر از آن رقمی است که در کاتالوگ آنها منتشر میشود. اما علت چیست؟ بیایید باهم آن را بررسی کنیم.

 

در کشور ما ایران طبق یک سری استانداردهایی سازمان تست و استاندارد این خودروها را بررسی میکند و با یک سری محاسبات و بازی با ارقام و حساب کتاب که باید اهل فن و حرفه باشید تا از آن ها سر دربیاورید برای هر خودرو هیبریدی یک میزان مصرف سوخت تعیین میکند و در بروشور خودرو درج مینماید، اما وقتی کار به عمل میرسد میبینیم که واقعیت با بروشور ارائه شده شاید از زمین تا آسان فرق میکند. یکی از دلایلی که سبب میشود این اختلاف ایجاد شود این است که شرایط محیطی و خودرو در زمان تست کاملا با زمان مصرف متفاوت است البته ناگفته نماند که این تفاوت نکته منفی برای ماشینهای هیبریدی محسوب نمیشود چرا که در سرتاسر جهان چه خودرو بنطینی باشد و چه دیزلی این اتفاق رخ میدهد و به عبارتی کاملا طبیعی است.

 

مصرف سوخت خودرو هیبریدی بیشتر است یا خودرو بنزینی؟

امروزه بر همگان واضح است که در قیاس خودرو هیبریدی با خودرو بنزینی در میزان مصرف سوخت خودرو هیبریدی پیروز میدان است. دلیل این برد این است که  این خودرو در زمان حرکت به احتمال زیاد بیشتر و یا نصف مسیر را با موتور الکتریکی کار میکند و عملا موتور بنزینی به صورت کامل خاموش است و هیچ سوختی مصرف نمیشود، ااما در خودرو بنزینی در تمام طول مسیر و حرکت خودرو موتور بنزین روشن است و درحال مصرف سوخت میباشد و همین امر نیز سبب شده است تا مصرف سوخت آن بیشتر از رقیب نوپای خود باشد.

 

 

انواع خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی انواع مختلفی دارند که از نظر قرارگیری و کارکرد موتور و سایر ویژگی ها از یکدیگر تمایز پیدا میکنند.

 

 

Parallel Hybrid

هیبریدهای موازی اولین نوع از این نسل از خودروها میباشند که در آن ها هر دو موتور الکتریکی و بنزینی در کنار هم و در تمام مدت روشن میمانند. این خودروها در مسیرهایی که با سرعت پایین رانده میشوند از موتور الکتریکی سود میبرند. اگر بخواهیم راحت تر آن را توضیح دهیم باید گفت که مناسب ترین نوع برای استفاده درون شهری هستند و به هیچ وجه برای سرعت بالا در بزرگهراه و ... توصیه نمیشود. لازم به ذکر است که باطری این خودروها کوچک هستند و در زمان کوتاهی میتوانند به سرعت به طور کامل شارژ شوند.

 

 

Series Hybrid

هیبرید های سری نوع دیگری از این خودروها هستند که در آنها موتور بنزینی صرفا جهت شارژ باطری به کار برده میشود و تمامی کارها را موتور الکتریکی برعهده گرفته است. خودروهای هیبریدی سری را میتوان دقیقا همان خودرو سبز معنی کرد که آلایندگی برای محیط و طبیعت ندارد. در این خودروها نقش مولد برق را موتور بنزینی به عهده گرفته است و هیچ گونه مصرف سوختی در آن اتفاق نمیافتد.

 

باطری به کار گرفته شده در این نوع از هیبریدها بسیار بزرگ تر است و طبیعی است که قیمت گرانی هم داشته باشد. این هیبرید های سری به  خاطر احتمال زیاد احتراق زنراتور داخلی قیمت گرانی دارند و پر هزینه نیز هستند. اگر علاقهمند به این خودرو باشید و بخواهید یک نمونه از آن را خریداری نمایید فراموش نکنید که احتمالا مجبور خواهید شد کوله باری از هزینه را با خود به دوش بکشید.

 

Series – Parallel Hybrid

تکنولوژی هیبرید موازی وسری ترکیبی نوین است که در این نوع از خودروهای هیبریدی به کار گرفته شده است. در طراحی این خودرو سعی شده است تا مزایا و معایب هر کدام به صصورت یکسان رعایت شود تا هیچ ناعدالتی به اصطلاح صورت نگیرد. خودرو هیبریدی سری – موازی در سرعتهای کم با استفاده از موتور الکتریکی کار میکند و انرژی خود را تامین مینماید. موتور بنزینی زمانی وارد میدان میشود که شما سرعت بالتری را امتحان کنید و خودرو به انرژی بیشتری نیاز داشته باشد، برای مثال هنگامی که خودرو در سربالایی قرار گرفته است و یا در اتوبان میخواهید در لاین سرعت حرکت کنید.

 

یکی از نکات جالب این خودرو این است که زمانی که خودرو متوقف میشود هرچند در زمان کوتاه، موتور بنزینی به طور کامل خاموش میشود و انرژی خودرو تنها ااز موتور الکتریکی تامین میگردد، در نتیجه در مصرف سوخت به میزان قابل توجهی صرفه جویی میشود و با فشار دادن مجدد پدال گاز موتور بنزینی از خواب رویایی خود بیدار میشود و دوباره به چرخه باز میگردد. در این خودرو میتوانید با استفاده از رایانه ای که در خودرو تعبیه شده است دستور استفاده از تنها یک موتور  برای مثال موتور بنزینی و یا موتور الکتریکی را صادر نمایید و از سواری با آن لذت ببرید.

 

Mild Hybrid

هیبریدهای ملایم بسیار به هیبرید های موازی شباهت دارند.در این خودروها به صورت هم زمان هر دو موتور بنزینی و الکتریکی کنار هم انرژی مورد نیاز خودرو را تامین میکنند. خب تا اینجای کار که شبیه به خودروهای موازی هستند و به عبارتی هیچ تفاوتی باهم ندارند اما نکتهای که سبب شده است تا این دو نوع از خودروهای خیبریدی با یکدیگر تفاوت داشته باشند اندازه باتری و مقدار انرزی ذخیره شده آن ها میباشد. قیمت این نوع از خودروهای هیبریدی مناسب است و به عبارتی میتوان گفت ارزان ترین خودرو هیبریدی هستند. کمپانی های بزرگی همچون تویوتا، جنرال و هوندا نیز از این تکنولوژی در خودروهای خود استفاده کردهاند.

Plug – in Hybrid

 خودرو هیبریدی شارژی نوع دیگری از خودروهای هیبریدی میباشد که در آن از باطری های بزرگ تری استفاده شده است و به تبع میزان ذخیره انرژی بالتری دارد. در این خودرو در صورتی که باطری به صورت کامل خالی شده باشد از موتور بنزینی استفاده میشود. توصیه میکنیم از این نوع خودرو برای مسافتهای کم استفاده نمایید چرا که اگر باتری شما شارز داشته باشد دیگر نیازی به مصرف سوخت و بنزینی نخواهید داشت. از شگفتی های بزرگ این خودرو میتوان به قابلیت اتصال آن به برق شهری اشاره کرد، شما میتوانید باتری خودرو را به پریزهای برق تعبیه شده برای شارژ در ایستگاه های شهری استفاده نمایید.

 

 

مزایای خودروهای هیبریدی

  • از اصلی ترین مزایای این خودرو ها می توان به هدف آن اشاره کرد. این خودروها آسیب کمتری به طبیعت و محیط زیست وارد میکنند. در این خودروها به جای آزاد شدن انرژی در فضا آن را ذخیره کرده و مجدد مورد  استفاده قرار میدهند.

 

  • مزیت دوم این خودرو که بسیار چشمگیر نیز میباشد صدای تولید شده کم آن است که مانع از ایجاد آلودگی صوتی میشود. کم سر و صدا بودن این خودرو یکی از دیگر عواملی است که سبب شده است تا از آن ها به عنوان بهترین خودروهای طراحی شده برای سواری در شهر نام برد.

  • عملکرد مناسب و موثر این خودرو در شهر از دیگر مزایای ان است. شما میتوانید به صورت دلخواه بین دو حالت آن تغییر وضعیت ایجاد نمایید بدون اینکه مشکلی برایتان پیش اید.

معایب خودروهای هیبریدی

بلاخره از دیرباز شنیده ایم که هر خوشگلی یک عیبی دارد و خودروهای هیبریدی نیز در کنار مزایای خود معایبی نیز دارند که نمیتوان به راحتی چشم بر آن ها بست. در ادامه با معایب خودروهای هیبریدی آشنا میشویم.

 

این خودروها هزینه تعمیر بسیار زیادی دارند. با توجه به این که تکنولوزی به کار رفته در آن ها جدید است به احتمال خیلی زیاد قادر به رفع آن نخواهید بود و معدود تعمیرکارانی هستند که بتوانند آن را رفع عیب نمایند همچنین قطعه های مورد نیاز آن گران هستند و طبیعی است که با اوضاع گفته شده برای تعمیر آن هزینه هنگفتی را متقبل شوید.

خطر آفرین بودن باتری های با ولتاز بالای خودروهای هیبرید از دیگر معایب آن ها محسوب میشود چرا که در زمان تصادف هرچند کوچک میتواند خسارتهای جبران ناپذیری را ایجاد نماید. ناگفته نماند که در خودروهای هیبریدی جدید این مشکل برطرف شده است و باطری در زمان وقوع تصادف از کار میایستد و به طور کامل قطع میشود.

قدرت کم این خودرو در بزرگراه را میتوان یک عیب برای این خودرو دانست. قطعا هر رانندهای دوست دارد با خودرو خود هر مسیری را با هر سرعتی طی نماید اما در خودروههای هیبریدی شما تنها در یک سری سرعت معلوم و مکان معلوم میتوانید سواری کنید.

جمع بندی

تولید خودروهای هیبریدی را میتوان انقلابی در صنعت خودرو سازی دانست چرا که جهانیان را شگفت زده کرده است و هر کشوری درصدد تلاش  برای تولید آن است و انتظا میرود با توجه به مزایای این خودرو در آینده ای نه چندان دور شاهد تردد همه افراد با این خودروها در سطح شهر و ... باشیم. آینده روشنی در انتظار خودروهای هیبریدی است به شرطی که اندک معایب آن نیز رفع شود. هزینه این خودروها زیاد است و برای خرید آن هم باید سرمایه زیاید داشته باشید البته در شرایط کنونی چنین است و شاید در اینده باتوجه به تولید انبوه آن ها با کاهش قیمت فروش این خودروها رو به رو شویم. قطعا سواری با چنین خودرویی بسیار لذت بخش و ارزش تجربه کردن را دارد.

نظرات

برای ثبت نظر همیشگی وارد شوید.
نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظر شما