آشنایی با کلاس بندی خودروها
یکم مهرماه
|
0 نظر
نوشته شده توسط : حسن میرزایی

کوپه، کراس اور، کروک، استیشن و ... نام های جذاب و البته تخصصی است که در کلاس بندی بدنه خودروها یا در اصطلاح تخصصی همان  car classification به کار برده می شود. بی شک همه شما بارها و بارها این اسم ها را درباره ماشین‌ها شنیده‌اید و توجه چندانی به آن نکرده‌اید در صورتی که بسیار حائز اهمیت می باشند. پس با کارچ همراه باشید تا آن‌ها را بررسی کنیم.

انواع کلاس بندی خودروها


کلاس بندی خودروها از روی ظاهر آن‌ها انجام می شود. به عبارت ساده تر کلاس بدنه خودرو همان فرم بدنه و ظاهری ماشین‌ها است. با توجه به اینکه تاریخچه خودروها دچار فراز و نشیب‌های فراوانی بوده و روز به روز متنوع تر و زیباتر شده است شاهد انواع گوناگونی از کلاس بدنه خودرو‌ها هستیم که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. کلاس‌بندی خودروها بر حسب معیار و ملاک‌های تخصصی متفاوتی انجام می شود.
 این معیار ها خود نیز به دو دسته عظیم برحسب کلاس بندی برحسب نوع اندازه و کلاس بندی از نوع فرم اتاق و بدنه تقسیم می شود. فراموش نکنید که این معیارها در جای جای جهان با یکدیگر تفاوت دارد و شاید بتوان گفت امری سلیقه ای در بین صاحبان و طراحان کمپانی های تولیدکننده است و قانون و اصول خاص و معتبری ندارد اما با این حال شناخت و دانستن آن‌ها می‌تواند در بسیاری موارد همچون خرید ماشین مورد نیازتان، کرایه خودرو برای سفر و ... به شما کمک شایانی کند، به همین منظور کارچ تلاش می کند تا شما را با انواع آن‌ها آشنا کند تا بتوانید انتخابی مناسب در خرید و اجاره خودرو داشته  باشید.


کلاس بندی از نوع اندازه


روزانه ماشین های بسیار زیادی را در شهر می بینیم که در حال تردد هستند و از آن‌ها برای جا به جایی استفاده میکنیم. این ماشین‌ها کوچک ترین خودروهای تولید شده هستند که در سراسر دنیا به نام خودروهای سواری یا همان ماشین های شهری شناخته می شوند و به آن‌ها city car نیز می گویند. این ماشین‌ها هرچند ابعاد تقریبا بزرگی دارند اما در بین خودروها کوچک ترین سایز را یدک می کشند و بسیار جمع و جور و فرز هستند. این خودرو ها اولین تقسیم بندی کلاس بدنه خودروها برحسب اندازه می باشند. برای شناخت این خودروها می‌توان پژو 206، هیوندا i10 و ... را نام برد. خودروهای مینی دسته دوم این تقسیم بندی ها هستند که نه می‌توان آن‌ها را در بین خودروهای بزرگ جای داد و نه دربین خودروهای شهری به عبارتی این ماشین‌ها کوچک شده خودروهای بزرگ هستند لازم به ذکر است که این خودرو ها خود انواع مختلفی نیز دارند. هاچ بک‌ها نیز سومین رتبه را در این تقسیم بندی به خود اختصاص دادند و به دلیل کوچک بودن طول خودرو و حذف صندوق عقب در آن‌ها برای استفاده در شهر های پر ترافیک و البته خانواده های کم جمعیت بسیار مناسب می‌باشد. خودروهای بزرگ باربری مانند: تریلی و ... نیز دسته دیگری از ماشین‌ها هستند که ابعاد بسیار بزرگ تری دارند و به جهت حمل بار ها و شی های سنگین و بزرگ استفاده می شوند این خودرو ها نیز در برحسب نوع اندازه بزرگترین سایز را از آن خود کرده‌اند.


کلاس بندی از نوع اتاق و بدنه


حتما برای  شما هم پیش آمده که وقتی  سوار یک خودرو مانند آزرا می شوید احساس راحتی بسیاری می کنید و برعکس زمانی که سوار خودرو پژو 206 هستید ناخوداگاه احساس خفگی و تنگی فضا در داخل اتاقک خودرو دارید عامل تمامی این حس ها فرم و شکل اتاق و بدنه خودرو می باشد که در برخی از خودرو ها کوچک و در برخی بزرگ هستند. فرم اتاقک های اتومبیل ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد و می‌توانید این تفاوت را در نگاه اول به خودرو احساس کنید. برای مثال ظاهر خودرو پژو پارس در قیاس با خودروهای شاسی بلند و یا کروک بسیار متفاوت است و با یک نگاه می‌توان تصویر کرد که شکل بدنه آن‌ها با یکدیگر فرق دارد و در نتیجه در کلاس بندی های متفاوتی جای دارند. کارچ افتخار دارد که توانسته است انواع ماشین‌ها با کلاس بندی بدنه خودروهای متفاوت را در مجموعه خود جای داده و متقاضیان عزیز به راحتی می‌توانند در طیف گسترده ای از نمونه ها خودرو مدنظر خود را انتخاب نمایند.

مقاله "تفاوت کلاس سدان و کوپه در خودروها" را از دست ندهید!

معرفی انواع کلاس بندی ها


تا اینجا تا حدودی با انواع کلاس بندی ها و طرز انتخاب و تفاوت آن‌ها با یکدیگر تا حدودی آشنا شده‌اید حال می خواهیم نمونه ها و انواع آن‌ها را معرفی کنیم:

1) سدان

خودرو سدان

یکی از رایج ترین نوع ماشین‌ها می باشد که دارای سقف و صندوق عقب است و دارای چهار در و ظرفیت حدود 5 نفر را دارد. از انواع خودروهای سدان در بازار کشورمان می‌توان به سمند، پژو آردی، تیبا، رنو مگان و ... اشاره کرد.


2) باگی

خودرو مدل باگی

خودروهای باگی یکی از مشهورترین اتومبیل ها به منظور تفریح و مسابقات مختلف است. بدنه این ماشین‌ها به صورت نیمه درست می‌شود و میله های محکمی به آن وصل می‌شود که وظیفه محافظت از راننده و سرنشین را به عهده می گیرد. این خودرو ها موتور قوی دارند و به صورت چرخ باز طراحی می شوند.

3) استیشن

استیشن را شاید بتوان برادر بزرگ تر هاچبک‌ها دانست چرا که این خودرو نیز بدون صندوق است و تفاوت آن با هاچبک‌ها در طول ماشین می باشد، استیشن‌ها طولی به اندازه خودروهای سدان دارند و پنجره پشتی آن‌ها نیز دارای برف پاک کن است.


4) هاچبک

هاچبک‌ها جمع و جور ترین خودروهایی هستند که می‌توانید در بازار پیدا کنید. این ماشین‌ها بدون صندوق و با اتاقکی بسیار کوچک هستند.

5) فستبک

فستبک به خودروهایی گفته می‌شود که سقف آن‌ها با شیب ملایمی به صندوق اتومبیل وصل می‌شود و تمایزی بین سقف و صندوق وجود ندارد. این ماشین‌ها در بیشتر جاها جز خودروهای سدان محسوب می شوند.

6) لیفت بک

لیفت بک را می‌توان حد وسط خودروهای سدان و هاچبک دانست. این ماشین‌ها در ظاهر صندوق عقبی جدا دارند اما به هنگام باز شدن در صندوق بسیار شبیه به هاچبک می باشند و شیشه پشتی و صندوق آن‌ها نیز به صورت پیوسته و شیشه ای می باشد.

7) پیکاپ

پیکاپ ها نوع دیگری از دسته بندی کلاس  بدنه خودرو ها می باشند که به وانت نیز شهرت یافته‌اند. این ماشین های باری کوچک تو.انایی تحمل وزن 100 الی 40000 کیلوگرم را دارند. از معروف ترین و البته محبوب ترین آن‌ها در بازار کشور می‌توان به پیکان وانت و وانت  نیسان اشاره کرد.

8) اس یو وی

اس یو وی ها خودروهای شاسی بلند عظیمی هستند که دارای کفی بلندی می باشند و از آن‌ها برای بیابان‌ها و جاده ها و در برخی مواقع برای مسابقه ها استفاده می شوند. نمونه مینی این خودرو ها نیز در بازار موجود است که به آن‌ها مینی اس یو وی گفته می‌شود و ابعاد کوچک تری دارند.

9) کراس اور

  خودروهای کراس اور حد وسط ماشین های هاچبک وو سی یو وی هستند و از هر ییک از آن‌ها یک ویژگی را به ارث برده است و در بین مردم بسیار محبوب می باشد.

10) ام پی وی

این ماشین‌ها نیز ترکیبی از اتومبیل های اسپورت و چند منظوره هستند. در کشور ژاپن به آن‌ها واگن فضایی نیز می گویند. این ماشین‌ها دارای سه ردیف با ظرفیت 2 سرنشین هستند و در کل 6 نفر را جای می دهند.

11) رگ تاپ

رگ تاب یک صفحه مقاوم با قابلیت تاشو است که در زمان‌هایی گذشته هنگامی که سانروف ها جای خود را در بازار باز نکرده بودند برای خود پادشاهی میکردند. این سقف ها جلوه ای کلاسیک دارند و توسط سرنشین به صورت دستی باز یا بسته می شوند.

12) لیموزین

لیموزین ها دارای بدنه ای کشیده تر و به صورت 4 دار هستند که ظاهری تجملاتی و البته تشریفاتی دارند. محور این خودرو ها کشیده تر از حالت استاندارد است.

13) کوپه

کوپه‌ها تعریف‌های متفاوتی در بین سازنده های خودرو ها دارند اما در حالت کلی می‌توان آن‌ها را خودروهای سدان دو دری تعریف کرد که در برخی مدل ها دارای 2 صندلی و در برخی مدل‌ها دارای 4 صندلی می باشند.

14) کروک

کروک ها خودروهایی با سقف تاشو هستند که به صورت اتوماتیک باز یا بسته می شوند. این خودرو ها به کانورتیبل ها و کابریو ها نیز معروف هستند.

15) رودستر

رودستر به آن دسته از خودرها گفته می‌شود که فاقد سقف و پنجره اطراف هستند البته امروز نمونه های سقف تاشو و پنجره های منعطف آن نیز تولید و روانه بازار شده است. به این خودرو ها اسپایدرنیز گفته می شود.

جمع بندی

مجموعه کارچ در این مقاله سعی کرده است تا شما را با انواع کلاس بندی بدنه خودروها آشنا سازد تا علاوه بر آشنایی با آن‌ها بتوانید متناسب با نیاز و علاقه خود، ماشین مد نظرتان را انتخاب و خریداری نمایید.

 

نظرات

برای ثبت نظر همیشگی وارد شوید.
نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظر شما