تفاوت کلاس سدان و کوپه در خودروها
بیستم شهریور
|
0 نظر
نوشته شده توسط : حسن میرزایی

خودروها دارای کلاس‌بندی‌های متفاوتی هستند، در واقع خودروها را در حوزه‌های مختلف مانند شکل ظاهری، توان موتور و میزان مصرف و بسیاری از پارامترهای دیگر دسته‌بندی‌ و کلاس‌بندی‌ می‌کنند. سدان و کوپه دو کلاس‌بندی مهم از ظاهر بدنه خودروها هستند که تفاوت آن‌ها شاید پرسش بسیاری از افراد باشد. در این مقاله آنچه که باید درباره کلاس سدان و کوپه و تفاوت سدان کوپه بدانیم آورده شده ­­است، پس در ادامه با کارچ همراه باشید.
کلاس­بندی‌های متفاوت خودروها

در کل خودروها از نظر ظاهر بدنه به 8 کلاس تقسیم میشوند. البته در دنیای امروز، خودروها فقط در قالب این هشت کلاس تولید نمی‌شوند . چرا که تولیدکنندگان مطرح در دنیا خود را تنها محدود به این کلاس­‌بندی ها نمی‌­کنند.  با این وجود هشت کلاس­بندی اصلی ماشین ها عبارت است از:

· SUV

· Station

· Hatchback

· MPV

· Fastback

· Convertible

· Cabrioles

· Sedan

که هر یک از این کلاس­بندی داری ویژگی­ها و خصوصیات مختلفی است.
تمام ویژگی های یک ماشین با کلاس­بندی سدان

کلاس سدان یا سالون جزوه اصلی‌­ترین کلاس­بندی و رایج­‌ترین شکل طراحی خودرو محسوب می‌شود که خود نیز از چندین زیر مجموعه تشکیل شده است .

از ویژگی­های اصلی خودرو­های سدان میتوان به صندوق­دار و چهار درب­دار بودن آن اشاره کرد. داشتن سقف ثابت که ویژگی مشترک با کلاس کوپه است، دو ردیف صندلی با ظرفیت چهار نفر و صندوق عقب مجزا و داشتن چهار درب نیز از ویژگی های بارز این نوع کلاس بندی است .

بدنه کلاس سدان از سه بخش مجزا دماغه، کابین، صندوق عقب تشکیل شده است. طراحی این نوع بدنه به شکلی است که فضای داخلی کابین نسبت به کلاس هاچبک و کوپه بیشتر است.

خودرو های سدان اغلب اوقات چهار درب دارند . پیشتر داشتن چهار درب ویژگی اصلی این کلاس بود ولی اخیرا خودروهایی با نام سدان طراحی شده اند که دو درب دارند ولی به علت سایر شباهت­هایی که با  این کلاس داشته‌اند از زیر مجموعه‌های سدان محسوب شده و به بازار جهانی عرضه می شوند البته این را به خاطر داشته ­باشیم که شاید در دنیا که صنعت خودرو روزانه با سرعت زیادی پیشرفت می­کند عملا دیگر اختصاص دادن خودرویی تنها به یک کلاس­بندی کار دشواری باشد و به همین علت نیز خود کلاس سدان تقریبا از 9 زیر مجموعه تشکیل ­شده ­است.

 ولی همچنان بطور معمول به خودرو­های چهاردرب و صندوق دار که در زندگی روزمره استفاده میشود سدان میگویند.
کلاس کوپه و ویژگی های ظاهری آن

خودرو کوپه
همانگونه که در ابتدا گفته شد کلاس کوپه نیز جزوه کلاس‌بندی‌های اصلی محسوب میشود و محبوبیت بالایی در بین علاقمندان به ماشین های اسپورت دارد. کلاس کوپه نیز مانند سدان در طراحی بدنه شامل سه بخش بدنه ، دماغه و صندوق است.

این کلاس از خودروها به علت داشتن طراحی بدنه بسیار حرفه ای معمولا شتاب­گیری بالایی دارند. کلاس کوپه اغلب به داشتن دو درب مشهور است و به خودرو­­هایی که دارای دو در با سقف ثابت هستند کوپه میگویند. البته داشتن سقف ثابت ویژگی حتمی این کلاس از ماشین های لوکس نیست.

به خودروهای با کلاس کوپه که سقف آنها باز می شوند خودروهای sport coupe  می گویند و به آن دسته از کوپه­‌هایی که سقف تاشو دارند convertible coupe گفته می­شود.

 یکی دیگر از ویژگی­های اصلی کوپه ارتفاع کم و انحنای موجود در سقف است.  کوپه با داشتن دو درب اغلب به ماشینی با ظرفیت دو نفر معروف بود اما انواعی خودرو­هایی با ظرفیت چهار نفر در این کلاس­بندی دیده می شود و باید اشاره کنیم که بعضا برای کلاس کوپه با ظرفیت چهار نفر، چهار درب نیز طراحی شده است که از سایر ویژگی های ظاهری  مثل انحنای و ارتفاع سقف، میتوان کلاس آن را تشخیص داد.
تفاوت خودرو سدان و کوپه

از نظر تفاوت ها کوپه اغلب دو درب و سدان چهار درب دارد ولی نکته مهم این است که امروزه خودروهای سدان با دو درب هم طراحی و تولید شده است و همچنین خودروهای کوپه با چهار درب نیز در خط تولید خودروسازان برتر تولید میشود.

سقف و قسمت عقب خودروهای کوپه انحنا خاصی دارند که در تیپ سدان کمتر دیده می شود. از نظر طراحی بدنه سدان‌ها بدنه بزرگتری نسبت به کوپه دارند و همچنین کلاس کوپه ظاهری اسپورت‌تر دارد.

اگر بخواهیم از نظر شتاب و عملکردهای ورزشی این دو کلاس­بندی را مقایسه کنیم کوپه مناسب تر از سدان است. هر چند که طراحان خودرو سدان با افزایش قدرت موتور ها سعی در جبران این تفاوت دارند .

از نظر تعداد صندلی‌ها  کوپه دارای ۲ یا ۴ صندلی در مقابل ، سدان اغلب ۵ صندلی دارد و خودروهای سدان بیشتر به خودروهای خانوادگی معروف هستند. کلاس سدان با داشتن اندازه بزرگتر و سقف بلندتر  فضای راحتی را نسبت به کوپه در اختیار میگذارد.

ما در این مقاله سعی کردیم مهترین تفاوت های کلاس کوپه و سدان را بررسی کنیم  ولی لازم به ذکر است، امروزه با گسترش صنعت خودرو و پیشرفت ابزار طراحی نیاز بازار و حس رقابت بین خودروسازان طراز اول، هر روز سبک جدیدی از خودروها طراحی می شود و مرز بین کلاس‌بندی‌های مختلف کمتر و کمتر میشود و میتوان گفت خودروسازان و طراحان بدنه خودرو درصدد حذف این مرزبندی ها بین کلاس‌های مختلف خودرو مخصوصا کلاس سدان و کوپه هستند.

نظرات

برای ثبت نظر همیشگی وارد شوید.
نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظر شما